Sivut

tiistai 20. marraskuuta 2012

Ideoita kaivataan!

Eli eli, tänään en ollutkaan tallilla, kun heppojen omistajalle ei sopinutkaan. --> kunnon postaus siirtyy torstaiksi/perjantaiksi.

Seuraava asia, olisiko mitään kehittämis ideoita, kun tuolla Pollella en varmaan enää mene ratsastamaan, ja nyt blogini pyörii suurimmaksi osaksi juuri Pollen ympärillä, nimeä myöten. Joten uusia nimi ehdotuksia sun muuta kaipailtaisiin.

Eipä tässä muuta.. Ja koittakaa nyt auttaa edes jotenkin, kun oma pää lyö ihan tyhjää.. :)

Tähän loppuun piristykseksi pari kuvaa tämän kesän Finderbystä. Laatu on mitä on.

  





Joo, vähä isompia mitä ite hyppään.. :)


sunnuntai 18. marraskuuta 2012

Uusia heppaystäviä!

Tänä aamuna oli herätys JO yhdeksältä. Olin sopinut, että menen kymmeneksi käymään tallilla.

Martalle meiltä on matkaa n. 4-5km. Tällä tallilla on 4 hevosta/ponia. Yksi shettis, kaksi suokkia ja yksi eestinhevonen, jossa on myös työhevosta.

En ratsastanut tänään, koska oli kova tuuli, ja hevoset vähän pöllöili. Harjattiin Martan kanssa ensiksi Simo ja Repe, (Simo on siis shettis, ja Repe tämä eesti mix. Ja näillä kahdella minun olisi siis tarkoitus tulevaisuudessa ratsastaa. Simon kanssa lähinnä opettaa ponille perusasioita, koska niitä sille ei ole selästä käsin koskaan kunnolla opetettu. Ja Repellä maastoilla ihan muuten vain.) Minä harjasin enimmäkseen Simoa, se hieman yritti näykkiä minua. Ja muutenkin se oli koko ajan hieman hermostunut (nosti toista takajalkaa yms..)

Kaikki muut kaviot, paitsi toinen takajalka nousi hyvin. Silloin meinasin saada kaviosta... Mutta muuten poni käyttäytyi melko mallikkaasti... Rapsuttelin myös Repeä, jonka Martta harjasi.

Haimme seuraavaksi Tyttelin ja Maisun. Tytteli on 23-vuotias suokki tamma, ja Maisu sen pari-kolme vuotias varsa. Martta talutti Maisun sisälle, ja minä Tyttelin. Tammalla oli aika kiire. :)

Tytteli seisoi todella nätisti koko hoitamisen ajan. Ja kyllä Maisukin oli nätisti! Vaikka onkin vielä melko nuori. Tyttelin kanssa ei ollut siis missään ongelmaa (mitä muuta oikeen voi odottaa vanhalta tammalta?) Ja Maisukin oli todella nätisti ja nosti kaviot myös hienosti. Melkein ihmettelin. ;)

Sovittiin että menen seuraavaksi tiistaina, ja silloin myös ratsastamaan! :D Eli seuraava postaus varmaankin silloin! Ja niin, yritetään äidin kanssa saada mulle vakkari tunti Tupunaan.

Ja kerkesin tänään kuvaamaankin hiukan... Ihan vain muutaman kuvan, ja osa aika huonolaatuisia.. Mutta enpähän mä mitään järkkärii saa, että täytyy tyytyy näihin...


Maisu 

Repe, ja taustalla on Simo.



Simo pallero <3

Tää kuva oli paras Tyttelistä...




lauantai 17. marraskuuta 2012

Ypäjällä ja hieman muutoksia

Tänä aamuna nukuttiin tietysti Liisan kanssa pitkään, kun valvottiin hieman eilen. :)
Päätettiin sitten päivällä lähteä katsomaan Liisan perheen hevosta Ypäjälle, koska se on siellä koulutuksessa.

Ypäjälle ajattiin autolla reilu tunti... Tallilla olimme aika kauan, ja katselimme Wanhalla Maneesilla muiden ratsastusta sekä muutenkin vain hevosia. Lisäksi juttelimme Taikan kouluttajan kanssa, ja rapsuttelimme itse tammaa tarhan ulkopuolelta. Kovasti kouluttaja kehui hevosta järkeväksi ja rohkeaksi. ;)

Takaisin päin tullessa kävimme hesessä syömässä, nam! Kotana olin vasta joskus seitsemän aikaa...

Ja ehkä huomasittekin blogissa on uusi banneri! <3  JEE! :D Kiitokset Suville! (blogi täällä)
Ja muutin hieman ulkoasuakin samalla, en mitään radikaalia tehnyt, mutta jotain kuitenkin. ;)

Sitten hei! Jotain erikoispostaus toiveita?? Tuolla sivun oikeassa reunassa on gallup, mutta voi toivoa muutakin. ;) Entä haluaisitteko jonkin näköisen joulukalenterin?? Vastauksia pyydän. :)

Niin juu, huomenna olen menossa katsomaan uusia hevosystäviä... Siitä enemmän huomenna!

Taika (kuva on Liisan blogista)

Meidän Repe pienenä <3


Repe nyt <3 :D


perjantai 16. marraskuuta 2012

Koira hukassa+pitkä lenkki :)

Menin tänään koulun jälkeen Liisalle.. Mentiin sitten liikuttamaan Liina ja Sepi ratsastaen. ;)
Oltiin pistämässä poneja kuntoon, kun mylläri päätti tulla täyttämään possujen ruokasiiloa siihen talliin. Liina hieman ihmetteli sitä ääntä, mutta ei se varustamista onneksi haitannut.

Minä siis menin Liinalla ja Liisa Sepillä. Lähdettiin vasta, kun oli jo hieman hämärää, joten kunnon heijastimet ja otsalamput oli mukana. :)

Lähdettiin toiseen suuntaan kuin yleensä. Poju-koira lähti myös mukaan, vaikkei sitä aluksi pitänyt ottaa, mutta karkasikin sitten Liisan siskon kaverilta...

Alku lenkki meni ihan hyvin. Käveltiin kunnon pätkä ja ravattiin aina kun tien phja sen salli. Otettiin myös pari pientä laukka pätkää. Liina tuntui todella kivalta, ja tein sen kanssa väistöjä, avoja ja tempon muutoksia siinä tiellä käynnissä ja ravissa. Nekin onnistuivat ihan suhteellisen hyvin, vaikken olekkaan paljoa Liinalla ratsastellut...

Mentiin aika pitkälle, ja kaikki askellajit tuli ratsastettua.. Sitten käännyimme takaisin päin, ja annoimme ponien kävellä pitkän pätkää kotiin. Siinä sitten jossain vaiheessa Liisa kysy multa että missä koira on... Siinä vaiheessa ei ollut mitään tietoa minullakaan, joten lähdettiin takaisin päin ravissa, ja huudettiin ja vihellettiin Pojua...

Koiraa ei näkynyt tai kuulunut missää ja oltiin jo siinä kohdassa missä käännyttii viimeksi kotiin päin, sellaisen sillan kohdalla. Liisa sitten meni siihen melko lähelle sillan kaidetta ja katsoi sinne veteen, ettei koira vain siellä ole ja sitten huppiskuppis, tapahtui jotain mistä mä näin vaan kun Liisa on siinä sillalla keräilemässä itseään maasta... :D

Mitään ei onneksi tapahtunut, ja sieltähän Poju lönköttää meidän luokse, yllätys yllätys kotoa päin! :P
Lähdettiin siitä sitten kotiin vähän reippaammassa tahdissaa, eli ravailtiin jokin verran ja otettiin laukkaa myös.  
Takaisin päin oli poneilla tietysti vaihtia, mutta kyllä ne lapasessa pysyi.

Katsottiin oikein kellosta että oltiin lenkillä 1h 45min, että saivat ponit ainakin liikuntaa... :) Ja Sepi oli aivan hikenen kotiin tullessa, ja Liina hieman kostea kaulalta.

Tallissa odotti vielä tallityöt, joten sielläkin meni jonkin aikaa. Jäin siis Liisalle yöksi, joten voin pistää pari mahdollisimman edustavaa kuvaa poneista.. Vanhoja siis, kun ei (taaskaan) ole yhtään tämän päivän kuvaa...






  


 


Voooi kun Sepi näyttää pallolta! <3 :D


 






tiistai 13. marraskuuta 2012

Don Juan - Tähtien alla

Olin tänään tunnilla Tupunassa. :) Liisa oli myös mukana.  Ensin sain hevoseksi ison holsteintamman, Dinan. Ei siinä mitään, hain tamman karsinasta ja lähdin taluttamaan sitä tallia kohden. Nooh, puolessa välissä pihaa, Tupuna huutaa vielä että "odotas vähän!"

Sitten Tupuna päättikin vaihtaa Dinan Doniin, mustaan melko isoon poni ruunaan. Siinä sitten Dina takaisin karsinaan, ja odottelemaan, että edellisten tunti loppuu, koska Doni oli siellä talutustuntia tekemässä. Siinä vaiheessa olin hieman pettynyt, koska olisin halunnut mennä Dinalla, mutta nyt jälkeen päin ei haittaa yhtään, vaikka menin Donilla! :)

Doni on siis melko uusi poni Tupunassa. Se tuotiin Itä-Suomesta, jossa se oli vissiin heiman huonoissa oloissa, koska sen kaviot olivat tullessa aivan hirveän pitkät, ja poni on aivan lihakseton... :( Mutta erittäin kiltti Doni kyllä on, siinä ei ole mitään ongelmaa.

Nyt poni on tietysti kengitetty, ja se on säännöllisessä liikutuksessa, jotta kunto kasvaa. Mielestäni poni on kaunis päästään, mutta ruumiiltaan se näyttää enemmän lehmältä kuin ponilta... Lisäksi poni on ollut liikuttamatta kauan, joten se opettelee nyt uudelleen ratsastuksen saloja. :)

Kun nousin Donin selkään, tuntui kuin olisi vain rautatangon päällä istunut. :D  Doni oli kauhean kapea, ja sen oloinen että kaatuu aivan pian.. Otimme alkukäyntien jälkeen ohjat tuntumalle. Tunnilla oli mielestäni liikaa ratsukoita, koska meitä oli nopeasti laskettuna seitsemän.. Lisäksi osa tuntilaisista oli vielä aivan perusasioita opettelemassa... Eli meitä oli monta, ja eritasoisia ratsastajia tunnilla...

Kun suurinpiirtein kaikki sai ratsunsa menemään nätisti käynnissä, aloimme menemään kevyttäravia uralla. Tietysti voltteja piti tehdä, ja silmät pitää auki.. Osalla meni ravi paremmin kuin toisilla... Osa vain käveli kentän keskellä, tai yrittivät saada poninsa uralle, joten piti todella olla valppaana koko ajan.

Donilla on melko pitkä ravi, ja se oikoo mielellään kulmia, lisäksi se pudottaa ravin käyntiin aivan varoittamatta.  Aluksi minulla oli ongelmia saada poni pysymään ravilla enemmänkin kuin yksi pitkä sivu. Ohjasta ei saanut ottaa yhtään pidätteitä ja pohje piti pitää kiinni koko ajan. Lopulta sain raipan, jolloin ongelma helpottui vähän.

Jossain vaiheessa kun sain Donin ravaamaan nätisti, ilman käyntiin siirtymisiä, Tupuna käski minun istua harjoitusraviin. Aluksi Donin ravi tuntui aivan hirveälle, ja poni yritti vain kaahottaa avuista läpi.. Lisäksi Tupuna käski minun tehdä väistöjä pitkillä sivuilla. Muut yrittivät vain saada ponit pysymään ravissa ja uralla... ;)

Aluksi oli hieman vaikeuksia, mutta jossain vaiheessa väistöt alkoivat onnistua, ja poni pysyi ravilla väistöissäkin ilman ongelmia. Sitten jossain vaiheessa kun vaihdettiin suuntaa ja tein väistöjä ja avotaivutuksia pitkillä sivuilla Doni alkoi myötäämään niskastaan jo pieniä pätkiä! <3 Silloin ravi tuntui jo paremmalta istua, enkä pomppinut harjoitusravissa niin paljoa. Mutta poni kulki pyöreänä vain pätkiä, koska se on vielä niin lihakseton, ettei se voi vielä kantaa itseään kunnolla. Viimeisimmät avotaivutukset olivat jo ihan hyviä, samoin väistöt.

Lopuksi vielä kevensin hetken aikaa. Ja annoimme hevosten ja ponien kävellä. Sain hyvää palautetta siitä, että poni kulki jo pätkiä pyöreänä, jolloin ravissa oli helpompi istua. Loppu fiilikseksi jäi ihan hyvä. Kovasti tekisi jo mieli uudestaan Donin selkään, kun oli se vaan niin ihana! :)

Tunnin jälkeen piti minun ja Liisan pistää poni pois. Koko poni oli AIVAN läpimärkä, samoin olin kyllä minäkin... :D Otimme vain nopeasti varusteet pois ja veimme Donin villaloimi päällä omaan karsinaan. Lisäksi jouduimme siirtämään Hankon sen omaan karsinaansa, koska joku oli vienyt sen Donin karsinaan...

Kuvia ei _taaskaan_ ole kun, ei tuolta pimeästä saa pokkarilla kuvia, ja tallistakaan ei saanut tänään hyviä kuvia.... :P Olis taas kesä, niin kuviakin saisi, ja ei olis näin kylmä... Ja niin, Pollea en ole liikuttanut, koska on ollut vähän jotain häikkää ponin omistajan kanssa... Katsotaan nyt mitä tapahtuu... :)

maanantai 12. marraskuuta 2012

Kisahoitajana

Olin siis sunnuntaina Liisan (blogi täällä) kanssa estekisoissa Porissa. Liisa siis kisasi, itse _vain_ hoitajana eli juoksutettavana ympäriinsä. :D Koko päivähän siellä sitten meni, ja kuvia tai videoita en omalla kameralla ottanut maneesista lainkaa, enkä kyllä juurikaan "ehtinyt" Liisankaan kameralla....
Kisapäivän jälkeen olin aivan rättiväsynyt, kun pääsin kotiin.

Laatu on mitä on... Vanha kuva koneelta.
Tällainen pikapostaus, mutta huomenna mulla pitäis olla ratsastustunti taas Tupunassa.. Siitä sitten varmaan taas vähän pidempi postaus... ;)

tiistai 6. marraskuuta 2012

Tunti Mikalla

Olin tänään ratsastus tunnilla Tupunassa. Sain tunnille Mika nimisen vuonohevosruunan. Laitan siitä esittelyn.

 "Hyvä" kuva tallista...


                                                       Löytyi nettisivuilta tällainen vanha kuva.
           
                                  Mika Laerkedal "Mika"
"Pyöreä ulkonäkö pettää, sillä tarpeeksi jämäkkä ja osaava ratsastaja saa Mikan liitämään hienoa ravia ja pyörittämään laukkaa upeassa ryhdissä." lainattu Tupunan sivuilta.
Mielestäni Mika on aivan ihana tapaus, vaikka omaa luonnetta välillä enemmän kuin tarpeeksi. Osaa testata, ja kokeilee onko pakko tehdä, mitä ratsastaja haluaa. Yleensä oma "moottori" toimii, mutta kyllä on päiviä, jolloin jalat on kuin liisterissä. Toimii hyvin istunnalla, ja pienin avuin, kun vaan saa avut kunnolla läpi.


Äiti siis yllätti mut tänään kun sanoi, että mulla onkin tunti melko lähellä sijaitsevassa ratsastuskoulussa, Tupunan ratsupihassa. Olin aivan intona silloin! :) Ja siis sain tunnille Mikan. Tallilla olleet "pikkutytöt" kertoivat että ponilla oli eilen ollut huono päivä. Silloin päätin olla miettimättä sitä, ja katsoa mitä tapahtuu.

Kun hain ponin tarhasta, se oli AIVAN kurainen, oli siis piehtaroinut taas.... :D Siinä sai puunata ponia hetken kunnes, löysi kauniin värisen ponin kuran alta näkyville. Ja äitikin uskalsi harjata Mikaa! Wou! 

Selkään istuessa tuli olo, että olisi kuin tuolissa istuisi, kun olen tottunut menemään pikkuponeilla. Alkukäyntien jälkeen teimme avotaivutusta pitkillä sivuilla. Se onnistui suhteellisen hyvin, vaikka välillä asetin liikaa, jolloin Mika jäi vain kävelemään kaula mutkalla. 

Kun kaikki olivat saaneet avotaivutuksen onnistumaan suhteellisen hyvin otimme ravia. Sai joko pitää jalustimet jalassa tai ottaa pois. Minä otin jalustimet pois siinä vaiheessa. Tehtävänä oli ravata pitkä sivu normaalisti, ja lyhyellä sivulla ottaa kolme askelta käyntiä. Tehtävä onnistui hyvin siihen asti, kunnes Mika päätti ruveta pysähtelemään käynnin kohdalla.. Minulla oli lyhyt raippa, mutten hirveästi uskaltanut sitä käyttää, kun Mikalla on "pukkinappula". Lopulta poni päätti, että pysähtelee siksi, että täytyy tehdä asiat...

Nooh, kun tehtävää oltiin tehty vähän aikaa, vaihdettiin tehtävä sellaiseksi, että pitkät sivut laukataan, ja lyhyt sivu mennään harjoitusravia. Koko kenttää, tai ympyröitä emme saneet laukata, koska se oli todella kurainen, liukas ja raskas.  Aluksi Mika yritti tunkea hirveästi kentän keskelle, ja lähteä muiden perään, mutta jotenkin sain sen korjattua. Mikan laukka oli TODELLA pyöreää ja keinuvaa. Laukassa istuminen ei ollut ongelma, mutta laukan jälkeiset raviaskeleet olivat, koska en osaa vielä ratsastaa niitä kauhean tasapainoisiksi... (Harjoittelua, harjoittelua.... ja lisää harjoittelua.. ) 

Muutaman laukkapätkän jälkeen tajusin, että kun rentoutan käden, saan ponin menemään nätisti koko pitkän sivun, ilman keskelle tunkemista. Olisin halunnut ratsastaa paaaljon ympyröitä, koska nyt laukka jäi vähän tukkaputkella menemiseksi, enkä saanut kunnolla koottua, tai lyhennettyä laukkaa sellaiseksi, kuin olisin halunnut.. Mutta ehkä sitten kun kentän pohja on parempi! Laukasta jäi kuitenkin ihan hyvä fiilis. 

Välikäyntien jälkeen otimme jalustimet takaisin, ja aloimme kevennellä. Lyhyille sivuille tehtiin ensin pääty-ympyrät, tehtävänä oli joka kerta ratsastaa hieman pienempi ympyrä, jolloin lopuksi teimme melko pieniä voltteja. Vasempaan kierrokseen Mika tuntui kädelle melko raskaalta, mutta se korjaantui hieman, kun ratsastin pohkeella PALJON eteen. 

Vielä kun vaihdoimme suunnan, ja teimme pieniä voltteja, Mika tuntui ihanalta! <3 Se oli todella kevyt kädelle, nopea pohkeelle ja taipui hienosti! Tuolloin sain kehuja hyvästä taivuttamisesta ja volteista. Tuon tunteen saavuttaminen tarvitsi _paljon_ pohkeella ratsastamista ja kevyttä, rentoa kättä. 

Tunnista jäi hyvä fiilis, vaikka alkuun Mika testailikin... Eikä tunnilla ollut liika ratsukoita, koska meitä oli vain viisi, ja kaikki pystyivät ihan hyvin hallitsemaan hevosensa. Menen ehkä ensi viikollakin tunnille. ;) Ja kuvia ei tietenkään saanut ratsastuksesta, koska oli jo pimeää... :/ Kyllä mä joskus niitä kuviakin otan, kun vaan saan kuvaajan, ja vähän valoa... :) 

sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Haaste!

Minut haastoi Liisa

1. Nimeä 5 bloggaajaa (nimeän Liisan, Sarin, Ilonan, Nean ja kaikki jotka haluavat tehä tän! )
2. Ilmoita heidän nimeämisensä heidän blogeissaan
3. Jaa 7 faktaa itsestäsi
4. Kiitä bloggaajaa joka nimesi sinut (kiitti Liisa!)
5. Lisää the versatile blogger award kuva postaukseen.

1. Tylsistyn yleensä aina iltaisin, jos en ole tallilla.

2. Haluaisin oman ponin/hevosen. 

3. Jos minulla on meikkiä, se on ripsaria. Joskus saattaa olla hiukan kajaalia.

4. Haluaisin käydä valkoissa ja kisata enemmän.

5. Haluaisin blogiini enemmän lukijoita! :D (täytyy men mainostaa.... :))

6. Koulussa on kivointa kaverit! 

7. Eniten inhoan ampiaisia! :d
  

Niin, tänään en käynytkään liikuttamassa Pollea, koska se oli jo liikutettu, kun kysyin asiasta... Eli postailen kun menen taas tallille... :)

lauantai 3. marraskuuta 2012

Hämärän taikaa

Tänään olin taas liikuttamassa Pollen. Taaskin poni antoi nätisti tarhasta kiinni ja harjaus/satulointi ei tuottanut mitään vaikeusksia! Hieman kurainen se kylläkin oli... :d

Taluttaessa oli vauhtia vähän liiaksikin, mutta kentällä seisoessa, jaksoi poni odottaa hyvin.
Aluksi käynnissä poni toimi hyvin, ei kaahannut ja jaksoi keskittyä. Ainoastaan se oli HIDAS pohkeelle liikkeelle lähdöissä! Siis mitä? ylienerginen poni hidas? No, tämä asia korjaantuikin sitten ravissa. Tänään poni esitti energistä, ja välillä tahditonta ravia, mutta monilla siirtymisillä, volteilla, kiemuroilla ja tempon vaihdoksilla poni alkoi rentoutumaan, ja hieman irtoamaan jopa sisäohjasta!

Välikäyntien jälkeen aloin tehdä avotaivutuksia ja hieman väistöjä. Avotaivutukset onnistuivat paremmin kuin väistöt, mutta kyllä niitä ehtii reenata lisää! :D
Ensimmäiset laukannostot menivät päin mäntyä, kun jäin liikaa ohjiin kiinni, enkä antanut ponin laukata, joten sitten minulla olikin todella räjähdysherkkä ponny alla.... Ja arvatenkin pellon toisessa päässä olevalla auto tiellä meni just sillon iso rekka, pitäen hirveetä meteliä! Ja tietysti poni ottaa siitä nokkiinsa ja yrittää lähtee oikee kunnolla..

Mutta kyllä siitäki sitten selvittiin. Jatkoin hetken vielä ravissa, ja kun Polle oli hieman rennompi nostin laukan.  Tällä kertoo se onnistui paljon paremmin, ja tein muutamia erilaisia laukka tehtäviä. Mutta kyllä kuitenkin piti pitää huolta, että poni ei kuskannut, vaan mentiin sitä vauhtia, mitä minä halusin.
Lopuksi tein vielä tempon hidastamista ja nopeuttamista. Ja muutaman voltin molempiin suuntiin.

Liikutuksen jälkeen poni oli hikinen, ja se kuitenkin piti laittaa tarhaan, joten fleece ja vuoreton sadeloimi oli ehdoton valinta! Venyttelin ponia sokerin palojen avulla, ensin vasemmalle kyljelle, sitten oikealle, ja lopuksi pää jalkojen väliin, ja  Polle melkein kumarsi! Wau! :D

Tänäänkin oli niin pimeää ettei kuvia saanut, mutta huomenna pitäis jo kuvia tulla! :D

torstai 1. marraskuuta 2012

Heppailua!

Tässä tulee nyt sitten kahden päivän postaukset yhdessä. ;) Kameraa ei eilen ollut mukana, ja tänänä oli niin pimeää, ettei kuvia saanut digikameralla tai kännykällä... :/

Eilen lähdin melkein heti Liisalle, kun olin pääsyt koulusta. Pyörällä jouduin jäisiä teitä pitkin ajamaan, mutta onneksi matkaa ei ollut kuin 3km.
Liisalla pistettiin ponit kuntoon, niille kunnolla heijastimia ja otsalamput mukaan ja maastoon!
Minä menin Sepillä (shettisruuna todella kiltti, lämpenee yleensä loppulenkistä, mutta pysyy kuitenkin käsissä. Innostuessa takalisto voi keventyä, mutta muuten supersöpö lihavaponi! <3 ) Ja Liisa meni niillä ylläpidossa olevalla Liinalla (Russponitamma, kiltti, ratsastuskoulussa tuntikytössä ollut superponi! Innostuessa saattaa myöskin vauhti kasvaa ja takalisto keventyä.. :) hoitaessa todella kiltti!)
Lähdettiin sitten luistelemaan tielle lamppujen valossa, poneilla ei vielä ollut hokkeja, joten todella varovasti piti mennä.
Mentiin sitten pienelle peltotielle, jolta pääsi hienäpellolle. Pohja oli aika märkä, joten se oli aika raskas.. Alkuun ravailtiin ja minä tein siirtymisiä Sepillä. Alkuun poni oli tosi hidas pohkeelle ja vähän vaikea saada pysähtymään. Liisa teki Liinalla voltteja sekä siirtymisä.
Hetken kuluttua annettiin ponien kävellä. Käyntien jälkeen Liisa otti laukkaa, ja meni mun ja Sepin ohi, jolloin Sepille tuli oma rodeo kohtaus siinä paikallaan. Kyllä mä onneks kyydissä pysyin! :D Lopulta mäkin otin molempiin suuntiin laukkaa, ja kun viimenen pätkä oli niin superhyvä, päätettiin mennä katsomaan onko pellon vieressä oleva tie sula.
Ja olihan se! ravattiin tien toiseen päähän ja takaisin. Takaisin tullessa ei Sepiltä vauhtia puuttunut, kun se muisti, että viimeksi samassa paikassa mentiin aivan täysiä ilman satulaa! (silloin joskus olin Liinalla ilmansatulaa, ja voitettiin Sepi ja Liisa! <3 :D )
Kun oltiin taas tallilla laitettiin ponit aika nopeasti pois, ja karsinaan.

Sepin ja Liinan liikutuksen jälkeen mun äiti vei meidät vielä Pollettamaan. :) Meinaan Pollella on ollut niin paljo energiaa, ettei se mun käsissä pysy, ja Liisa on kuitenkin ratsastanut Pollella mua aikasemmin, ja on muutenki mua sata kertaa parempi, niin hyvä saada tällanenki ihmine ponin kyytii!
Pollen harjaukseen meni hetki kun koko poni oli melko kurainen.... ;)
Liisa meni Pollella ensin, ja kyllä sitä energiaa löytyi liiaksikin, mutta hyvin sai ponin pidettyä! (nostan hattua!)
Ja meni se Polle sitten mullakin aika hyvin, vaikka monta erimielisyyttä meillä oli kuolaimeen puremisesta sun muusta.. :D Eli ei ollut turhaa pyytää kaveria välillä kyytiin! Ja monia vinkkejä ja ideoitakin sain!


Tänään oli Liisalla tunti ratsastuskoululla. Olin mukana _kuvaamassa_....  Liisa sai tunnille vuonohevosruunan Mikan. Poni oli piehtaroinut tarhassa, ja onneksi menimme harjaamaan sitä 45min aikaisemmin, koska ei kyllä oltais saatu sitä puhtaaksi, jos ei oltais menty aikasemmin! :) Mun piti kuvata tuntia, mutta olikin niin pimeetä ja "tyhmät" valot kentällä, joten ei onnistunut..
Koko tunnin sitten kyyläsin kentän laidalla, ja katselin tuntia. Oli kyllä aika kylmä! :/
Tunnin jälkeen pistettiin Liisan siskon, Lauran poni pois. Hetki jouduttiin etsimään riimua, mutta kyllä kaikki varusteet sitten löytyi. ;)

Tuli pitkä ja kuvaton postaus, muttamutta, toivottavasti joku jaksaa lukea! Ja niin joo! Bannerin pitäis tulla ensi viikolla! JEE! :D