Sivut

torstai 20. kesäkuuta 2013

Maailman paras Tamma!

Minun piti tehdä tiistaista teille se My day-postaus, mutta heti aamun jälkeen unohdin kuvata sen. Jos nyt saisin aikaiseksi edes jonkun erikoispostauksen mahdollisimman pian. Onko jotan toiveita?

Otsikosta päätellen viime ratsastukseni meni hyvin. Olin kouluvalmennuksessa Dinalla ja osaa se tamma yllättää! Minulla oli oma kuvaaja mukana, joten  kiitokset myös hänelle! 
Niin eli asiaan. Alkuverryttelyissä Dina oli aivan hirveä suoraan sanottuna. Eteenpäin pyrkimys nolla, taipuminen nolla, reagoiminen, nolla... Yritä siinä sitten ratsastaa hevosta joka on kaikkea vastaan. Älkää järkyttykö alla olevista kuvista, sillä eihän tuo kouluratsulta näytä. :D




Aloitimme jakuuntumalla kahdelle pääty-ympyrälle. Teimme ensin käynnissä askeleen lyhennystä ja pidennystä. Aluksi tamma vastusteli pidätteitä eikä lisännyt tempoa juurikaan. Lopulta käynnissä tuli pari wou, mä osaan fiilistä. Sama tehtiin ravissa ja pidentäminen onnistui paremmin kuin lyhentäminen.

Lyhenee, lyhenee.
Teimme samaa tehtävää toiseen suuntaan ensin käynnissä, sitten ravissa. Käynti meni jo tosi hyvin, ravi alkoi myös parantua ja hevonen löytää selkänsä ja takajalat. Oltiin siinä ratsastamassa ravia kun kentän aidan taakse tuli jokin metsäkone ja osa hevosista pelästyi. Dina ei niinkään kerran yritti hypätä pystyyn eikä sen jälkeen huomioinut koko konetta. Saimme siis jatkettua tehtävää.


Osaa se pidentää ravia :D
Kone häipyi ja loputkin sitä pelännyttä hevosta saivat mentyä pidennykset ja lyhennykset. Aloimme tehdä niin, että toisen pitkän sivun kulmiin tehtiin voltit niin hitaassa ravissa kun voi ja niiden väli mentiin lisättyä ravia. Viimeisen voltin jälkeen nostettiin laukka, ja toiselle pitkälle sivulle tehtiin voltti/ympyrä. Lyhennykset eivät oikein onnistuneet kovin hyvin. Pidennykset meni paljon paremmin. Laukka taas oli jotain niin ihanaa ja hyvää! Nostot onnistui, laukka pyöri ja vauhti säilyi. 

Kyllä se jollain tavalla reagoi :D
 Loppuverkassa Dina oli mukavan rento ja tahdikas. Siitä ei voinut fiilis parantua. Kommentteja Kallelta oli ainakin että "Tänään se esitti tosi hyvää laukkaa ja nostot oli hyviä" "Nyt se alkoi jo kulkea pyöreänä, eikä pää taivaissa"  


En tiedä oletteko huomanneet että mulla kääntyy ratsastaessa varpaat jotenkin oudosti ulospäin. Vaikken paina kantapäätä alas silti näin käy. Jos taas yritän kääntää jalkaa normaaliin asentoon alkaa nilkkoihin sattua ja kantapää nousee ylös. Mielestäni en purista reidellä tai polvella mutta on sekin mahdollista. Ja oma huomioni on että jos pidän jalan lähellä hevosta tai annan pohkeita virhe selkeästi pahenee. Pitäisi varmaan ottaa asia puheeksi Tupunan kanssa, jos hänellä olisi ideoita sen korjaamiseen, sillä ei minulle ole sanottu asiasta mitään, itse olen huomannut virheen kun katson kuvia.

Tässä kuvassa näkyy aika hyvin tuo ongelma.. 

lauantai 15. kesäkuuta 2013

Viikon tapahtumia

Taas kulunut aikaa edellisestä postauksesta.. On vaan ollut kiire. Kuitenkin, viime viikolla olin Lauralla yötä. Käytiin liikuttamassa Sepi ja Taika. Itse ratsastin Taikalla ja Laura tuli Sepillä ilman satulaa.


Heti kun päästiin tallilta muutama kymmenen metriä, Taika alkoi vain pakittaa. Vaikka Sepi käveli jo ohi ei se auttanut ja peruutimme ensin traktoria päin, tamma muuttaa linjaa ja sitten melkein menimme sellaista mökkiä päin. Lopulta Taika tajusi että kannattaisi mennä eteen, ja kun päästiin tielle takaisin käytiin vielä pientareen puolella. Muistan lenkistä vain sen, että Taika oli tosi reipas mutta ei pöllöillyt mitään muuta.

Sunnuntaina, viikko sitten siis, oli Liisan rippijuhlat. Siellä menikin sitten melkein koko päivä kun autoin vähän keittiössä.

Joku päivä tällä viikolla minulla oli tunti. Sain mennä ekaa kertaa Jupiterilla. Tunnilla oli lisäksi vähän aloittelevampia, joitten takia meni aika paljon odottamiseen ja kävelemiseen paljon aikaa, kun heillä ei aivan kaikki sujunut..


Mutta käyntien jälkeen otimme ravia ja aloimme tulla puomeja. Jupiter oli tosi kiva, ja tarkka jaloistaan. Tulimme myös pitkällä sivulla ollutta puomikasaa laukassa. Nostot oli tarkkoja, mutta pidin kädellä hieman liikaa kiinni, niin poni nosti päätään taivaisiin nostoissa. Lopulta nostaustakin tuli tosi hyviä, eikä Jupiter kaahannut kuin kerran puomikasalle. Muuten se laukkasi rauhassa ja kuunteli pidätteet.




Loppuraveissa Jupiter oli jo rennompi ja pyöreämpi. Poni oli kaiken kaikkiaan tosi kiva, muttei mitenkään liian helppo. Kiitos kuvaamisesta Anni!



Keskiviikkona käytiin maastossa Liisan kanssa. Minä taas Taikalla ja Liisa ajoi Sepiä. Mentiin rauhallinen ja lyhyt lenkki.


Torstaina Sepillä oltiin harkkareissa, eli harjoitusraveissa. Itse nyt lähinnä olin hieman auttamassa. Hienosti poni meni heti alusta keulaan ja oli siellä koko ajan. Eli periaatteessa Sepi voitti. :D Aikakin oli ihan hyvä.

Olen aktiivinen.

Perjantaina käytiin taas maastoilemassa. Nyt ajoin Sepiä ja Liisa ratsasti. Tehtiin myös rauhallinen ja lyhyt lenkki, jotta Sepi palautuisi.

Vielä jatkan selittämistä, niittäin perjantaina kävin myös kaverini kanssa Wallan tallilla. Se on länkkätalli tässä melko lähellä. Itse en ymmärrä lännen ratsastuksesta paljoa mitään, mutta hevosia sielläkin on! Osasin jopa laittaa hepalle suitset päähän ja nostaa satulan selkään ja harjata. Hurjaa vai mitä? :D Tunnin verran jouduin kuuntelemaan todella ärsyttäviä mummoja. Eivät olleet hetkeäkään hiljaa.

Ihana Vinni <3



Parturikäynnin jälkeen 



Tässä lopussa on yksi hevosaiheinen kuviksentyö. Ehkä parhaiten koskaan onnistunut?

sunnuntai 2. kesäkuuta 2013

Kuvapläjäys & selitystä!

Aaah, ihana kesäloma ja vihdoin sain Annilta USB-kaapelin lainaks. Kiitos! Oon käyny tunneilla ja valkassa ihan normaalisti. Tietysti oon kans kuvaillu aika paljon. :) Jos vaikka alotan jostain miljoonan vuoden päästä.

Olin joku tiistai rodeohirvellä tunnilla. Nimitys kuvaa Burgia aivan täydellisesti. Tunnilla oli liian paljon porukkaa ja kerran Burgi hermostui liian läheltä menevää hevosta ja pukitteli/potki sitä päin. Toisen kerran se sekoili myös, kun Hanko päätti pukitella. Tunti meni kuitenkin loppujen lopuksi ihan hyvin.

Oiskohan sitten seuraavaks käyty Liisan kans maastossa Taikalla ja Sepillä. Siitäkään reissusta ei ole kuvia, mutta ratsastin ekaa kertaa Taikalla maastossa. Meni ihan super hyvin! Hieno tamma.

Hmmm.. Sitten varmaan valkka. Sen menin Donilla. Kivaa oli hypätä pitkästä aikaa! Doni oli kiva, vaikka hieman jo väsynyt edellisestä valkasta, ja laukka jäi siksi ehkä vähän uupumaan.. Kuitenkin joka esteestä yli mentiin ja hauskaa oli. Lopuksi heppäsimme jo 60 senttistä rataa. Kallekin sanoi loppukommenteiksi, että lähestyy ekaa estettä ravissa jos laukkaa ei löydy ja yrittää sitten jatkaa laukalla, ja jos ongelmia tulee, pudottaa raville. Ja Donin laukkakaan ei vielä kovin hyvää ole niin olen ihan tyytyväinen.

Eilen, eli lauantaina olin ratsastamassa Eurassa yhtä nuorta puokki-arabi risteytystä. Ja wou! Oli niin herkkä ja hieno, vielä kun olisin osannut ratsastaa sitä. :D Liian suuresta pidätteestä otti Heppu heti käynnille ja näitä vahinko siirtymisä tuli muutama. Hups!  Muutenkin se oli todella herkkä istunnalle ja kädelle. Pohkeille ei niinkään.


Hepulla oli ratsastanut jo joku aikuinen hieman, joten sain lämmitellyn hevosen. Tein käynnissä kaikke mitä mieleen juolahti ja tutuistuin hevoseen. Ravissa oli aluksi tosi vaikea löytää rytmiä ja yhteistä säveltä. Mutta pieniä pätkiä meni tosi hyvin!


Hepun omistaja ehdotti että laukkaisin ympyrällä hänen opastuksella. Laukka nousi todella pienten apujen kanssa ja vauhti oli reipas, ainakin omasta mielestäni. Omistaja sanoi, että mentiin Hepuksi rauhassa. Sitten tämä omistaja sanoi, että nyt sä hyppäät kans, kun tänne asti oot tullu. Heppu oli tosi mukava ja reipas, kun hyppäsin pari kertaa yksittäisen esteen joka oli n.60cm. Omistaja sanoi, että jos haluan, voin mennä joskus valkkaan Hepulla ja sitten kun hän on kipeänä, saan käydä ratsastamassa!


Harjasin vielä Callen, kun saatiin Heppu pois, ja voi että poni oli niin pieni! Calle oli minulla siis joskus hoito/ratsastusponina. Laiskimus kyllä tunnisti minut heti kun kävin sen laitumelta hakemassa. Voi höpsö poni<3


Tänään olin taas Tupunalla tunnilla. Oli kyllä tappava helle 28astetta. Menin taas Burgilla, itse meinasin läkähtyä kuoliaaksi siellä selässä. Ei laukattu, onneksi, en olisi jaksanut enää. Tunnilla mentiin puomeja, ja ratsastettiin aika itsenäisesti väistöjä, avoja, kiemurauria.. Eli oli ihan kiva, kun sai tehdä hieman enemmän mitä itse halusi, ja Tupuna kuitenkin oli auttamassa.


Äiti osaa kuvata ;D
 Ylemmät kuvat on ottanut äiti, joten laatua en takaa. Enkä kyllä noissa alemmissakaan. :D Olin kyllä kuvaamassa Tupunalla koulu- ja estekisoissa, jotain kuvia minulla on, mutta ei kaikista.


Kaikki varmaan tämän ponin tunnistaa? 






Kouluratsastaja ilme :D Go Venla ja Piko!








Anni the heppatyttö! :DD

perjantai 10. toukokuuta 2013

Lahjapostaus!

Aikaisemmassa postauksessa sanoin, että teen synttäri lahjoistani postauksen. Nyt iski tylsyys, vaikka kirjoitin jo yhden postauksen niin heti perään toinen! :D ~Kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa~



Horzen pinkkiruudullinen kispaita.
Illalla vietettin Liisna kanssa leffailtaa. 
 Loppuun laitan ehdottamasti tämän vuoden parhaat lahjat!

Ihana pitsipaita. <3 Kiitos Liisa!



Sain siis useammalta henkilöltä järkkärin! Nyt pitäisi kuvien laadun parantua, MUTTA tietenkään kaikki ei voi mennä ilman ongelmia.. Kameran mukana ei tullut USB-kaapelia jotenjoten.. En saa vielä siirrettyä kuvia koneelle. Ärsyttää kun pidin sitä itsestään selvyytenä. Nooooh, saattepahan kuvapläjäyksen sitten kun saan sen johdonpätkän ostettua. :D Pidättekö muuten ulkoasusta ja bennerista? Kiitos Iida!

Tammailua

Tiistaina oli Kallen valmennus. Menin kouluun Dinalla. Valkka meni hyvin, pitäisi saada vain ratsastettua heti alusta asti eteen, jotta takajalat ei jäisi talliin ja hevosen pää taivaisiin. Tehtiin paljon taivuttelua molempiin suuntiin. Välillä Dina sai tammakohtauksia, eikä mikään toiminut, mutta sen kyllä korvasi loppu valkasta kaikin puolin avuilla oleva hevonen!

Torstaina sitten tunnille ja menin taas Dinalla. Tunnilla oli seitsemän ratsukkoa, joten ruuhkalta ei vältytty. Dina ei oikein tykännyt liian läheltä menevistä hepoista, eikä hyttysistä ja kärpäsistä. Tupuna sanoikin, että täytyy etsiä sille korvahuput, niin ei ötökät enää häiritse.

Tamma oli alusta asti melko reipas. Tehtiin melko nopea verryttely ravissa ja siirryttiin laukkaan. Lyhyen sivun keskelle voltti, voltilta tultaessa laukannosto, laukkaa pitkän sivun keskelle. Molemmissa päädyissä tämä. Nostot oli ihan ok, ei mitään kovin ihmeellistä.

Annettiin heppojen kävellä hetki ja Tupuna yllätti, ja käski nostaa kaikkien käynnistä laukka uralla. Ja laukata kenttää ympäri. Ja arvatenkin kaaos oli hirveä! Voltteja hyvä kun mahtoi tekemään ettei tullut törmäyksiä. Dina vielä hermostui muista hevosista ja alkoi jyrätä sisäpohkeesn läpi kentän keskelle. Tappelin siinä jonkin aikaa laukataanko vai ei. Lopulta muut lopetti laukkaamisen ja päästiin tekemään yksi nosto tyhjällä uralla. Kunhan ensin sinne asti päästiiin..

Vaihdettiin suuntaa ja sama tehtävä toiseen suuntaan. Nyt laukka nousu ongelmitta, ja sain jostain tilaakin ja pääsin tekemään ympyröitä ja taivuttelemaan Dinaa. Nyt alkoi jo sujua, eikä meno näyttänyt niin hirvimäiseltä.

Loppuun vielä ravissa loppuverkka ja tamma oli kunnolla avuilla ja meni pyöreänäkin. Kyllä se siis alkaa jo sujua! :)

Kuvia saatan lisäillä myöhemmin, jos Venlalla on jotain. :)

lauantai 4. toukokuuta 2013

Vappu ja heppailua!

Vappua olin viettämässä Liisan, Lauran, Annin, Venlan, Even ja Aukun kanssa. Oli tosi kivaa ja sekoiltiinkin jotain.. :D 
 
Torstaina oli tunti, menin Hankolla. Viimeksi ei mennyt kovin hyvin, joten nyt hieman epävarmana ponin kyytiin. Onneksi meni paremmin, kerran Hanko sekosi jotain, mutta se aika pientä. 
 
Mentiin ravissa puomeja, jotka oli pitkän sivun suuntaisesti. Hankoa sai ratsastaa paljon eteen, niin kuin aina. Puomit meni kuitenkin hyvin.
 
Vasempaan kierrokseen tehtiin niin, että pitkällä sivulla ravissa avotaivutus puoleen väliin, laukannosto, sitten sai päättää meneekö puomin vai ei, ja toisella pitkällä sivulla sitten raviin siirtyminen. Tämä onnistui hyvin. Menin muutaman kerran puomin yli, mutta enemmän vain uraa pitkin. Hankon laukassa oli vaikeaa istua, saattaa johtua siitä, että olen sille aika pitkä..

Vaihdoimme suuntaa ja teimme avoa ravissa toisen pitkän sivun, lyhyellä sivulla käyntiin, kaksi askelta käyntiä ja laukannosto, pitkäsivu laukkaa. Tämä ei ollutkaan niin helppoa. Välillä nousi väärä laukka, tai ei laukkaa ollenkaan. Lisäksi käyntiaskeleita tuli aina liikaa. Kun sain tehtyä kerran hyvin, annoin Hankon kävellä.
 
Teimme vielä lopputunnista istunnalla tempon muuttamista. Hidastaminen oli ihanaa! Vatsalihakset huusivat kyllä halleluujaa, kun ravikin on melko pompottavaa, mutta hidastukset onnistuivat, samoin tempon muuttaminen normaaliksi. Tempon lisääminen oli hieman haastavempaa, mutta kyllä sekin onnistui. Hieno poni! <3
 
Anteeksi kuvaton postaus. Tilasin taas bannerin, katsotaan joko nyt saisin ulkoasua muutettua.. :)