Sivut

sunnuntai 3. marraskuuta 2013

Tauon katkaisu!

Ompas ollut vaikea ottaa itseään niskasta kiinni ja postata. Syysloma meni, ja arkeen on palattu. Lomalla kävin tunnilla ja menin Picolla. Herra oli oikein mukava. Liisankin kanssa vietetiin paljon aikaa ja käytiin Porissa shoppailemassa. Maastoilemassa käytiin pari kertaa ja ravitkin oli ohjelmalistalla.

Siskon tyttö oli harjoittelemassa ratsastusta Sepillä. 

Tällä viikolla on tosiaan palailtu kouluun, ja sehän toi tietysti omat kiireensä.Torstain tunnilla menin Tella mummolla. En voi kehua tuntia oikeastaan, mutta kyllä Tella silti on yksi ihanimmista poneista.


Lauantaina menin taas kerran Liisalle ja pääsin ratsastamaan pitkästä aikaa Taikalla ja ekaa kertaa Woodylla!

Taika oli kehittynyt valtavasti viime kerrasta. Ja muutenkin pikkutamma on tosi suloinen. :3
Woody oli myös tosi kiva. Käynnissä ja ravissa taivuttelin heppaa, ja tosi kivan tuntoisia pätkiä tuli.

Kamera ei oikein ole tullut mihinkään mukaan ja saatte muutaman todella huonolaatuisen kännykkä kuvan. Ja se My day.. Kasasin sen jo kerran mutta kone vaan kiukuttelee. Ja alkaahan se olla jo aika vanhakin.



Lomalla pidettiin melkeinpä varesteiden putsausmaratooni Liisan kanssa. 

Kauan aikaa sitten tilaamani saappaat tulivat vihdoin! 

Yhdet partytkin on nyt tälle syksylle koettu ;)
Ensi kesän ratsastusleirikin on nyt sitten varmistettu. Menen nimittäin Tupunalle ratsastusriparille! Kaksi varmastikkin mahtaa kokemusta yhdessä, mikä voikaan kuulostaa paremmalle? Innolla ratsastellen ja vähemmän innolla kirkkoillen odotan ensikesän leiriä! :)

perjantai 11. lokakuuta 2013

Maastohirmut ja kuvailua!

Viime viikonloppu tuli vietettyä Liisalla, ja kävimme lauantaina ja sunnuntaina maastoilemassa Elmon ja Taikan kanssa. Lauantain maasto oli hieman vauhdikkaampi, kun mentiin pitkä lenkki ekaa kertaa toiseen suuntaan. Minä myös laukkasin, kun Liisa ravasi hieman reippaampaa... :D


Sunnuntaina taas pitkälle maastolle, nyt vain siihen helpompaan suuntaan. Hepoilla ei sen ihmeempiä pöllöilyjä ollut, joten otettiin kaksi pätkää laukkaa kahdestaan. Itse sain vain ajaa Elmoa eteen, jotta ei jäätäisi jälkeen.

Mitään muuta viikon aikana ei ole tapahtunut, koulua, koulua, kokeita, koulua... Jokin ihana syysilta kävin hieman kuvailemassa Viliä, ja muutenkin syysmaisemia. Parhaita otoksia tuossa alla!





Onko tää pöllö vai koira? :D



torstai 3. lokakuuta 2013

Paras jäi taas saavuttamatta

Nyt on taas vietetty aikaa ratsailla pähkäillen hullua jalkaongelmaa. Tiistaina oli Kallen valkka, menin Burgilla ja eipä kukaan ollut kuvaamassa enää yhdeksän jälkeen pakkassäässä..

Koko alkutunnin Burgi vain valui joka suuntaan enkä saanut kasattua sitä yhtään ohjan ja pohkeen väliin. Aloitettiin tekemällä nelikaarista kiemurauraa, ja hevonen leijaili ylöspäin ja itse yritin pitää vain tasapainoni. Tehtävä vauhtui pian viisikaariseksi, ja käännökset olivat jo paljon tiukempia. Jotenkin sain silti Burgin survottua niille kaarille.

Välikäyntien jälkeen jatkettiin oikeasta kierroksesta kolmikaarisella, ennen viimeistä kaarta piti nostaa laukka ja tehdä kaareen voltti. Miten ikinä selitetäänkään. Laukat nousi ihan hyvin, kun otin raipan avuksi. Ei mennyt enää pohkeet läpi ja en viitsinyt ruveta tappelemaan sen kummemmin niin raippa oli hyvä apu.

Tässä vaiheessa mato-Burgi löysi hieman vahvemman vaihteen.. Toiseen suuntaan tultiin sama juttu, jouduin vain ottamaan nostot käynnistä, kun oma kehonhallinta ja tasapaino ei riittänyt ravinostoihin. Vasemmalle Burgi oli hieman jäykempi, mutta onnistui kuitenkin.


Tunnilla menin Hanko-ponilla. Vaihdettiin Reetan kanssa, kun Reetta on minua pidempi, ja minäkin olen jo liian pitkä tuolle ponille. Aluksi pelkäsin että poni lyyhistyy mun alle, mutta kyllä se koko tunnin selvis. Raippaa saikin käyttää tuolle riiviölle ihan tosissaan, kun se testasi ihan kunnolla.

Keskivaiheilla tunnilla meni kaikkein parhaiten, teimme laukannostoja ja vasemmalle ne sujui pari kertaa tosi mallikkaasti. Välillä taas koko homma kusi siihen malliin että huhhuh.. Mutta päättäväisyydella ja parilla pään sisällä kiroamisella, ponikin toimi ihan hyvin.

Tunnilla juurikin laukannostoissa jalka taas nousi ihme asentoon, ja jalkani hieman kärsivät niistä lainasaappaista... Mutta jos se jalka vielä joskus pysyisi oikealla paikalla..
Olisiko teillä lukijat mitään erikoispostausideoita? Heti kun ehdin, niin voisin toteuttaa jotain. :)



maanantai 30. syyskuuta 2013

Suunta ylöspäin!

..Ainakin toivottavasti.

Nyt ei ole mennyt aivan putkeen ratsastuksen osalta, mutta pohjalta ei ole muuta suuntaa kuin ylös, eikö niin?

Torstaina olin tunnilla Dinalla. Se ei mennyt mitenkään kehuttavasti. Koko tunnin jalat oli jossain muualla kuin piti, ja kädet harhaili liian alas. Lisäksi Dina painoi kädelle kuin hullu, enkä saanut ratsatettua sitä pois sieltä. Tehtiin myös laukannostoja kahden puomin välistä, ja pitkälle sivulle mahdollisuuksien mukaan voltti/ympyrä.

Tuntiin itsellä ei oikein ole mitään sanottavaa, ei mitenkään hyvä fiilis jäänyt..


Lauantaina oltiin Even kanssa ratsastamassa Viona. Itse menin ensin, ja mitä ihme jalkavammausta taas nähtiinkään.. Viona nyt meni miten meni, ainakin minun osaltani, mutta Eve olikin todella näppärä ratsastamaan tammaa, vaikka menikin sillä vasta ekaa kertaa! Omalta osaltani en edes kehtaa laittaa kuin pari jalan osalta onnistuneimpia kuvia, ettette saa traumoja.






Even tyylinäyte ;D

Lauantai illalla menin vielä Liisalle yöksi, sillä lähdettiin sunnuntai aamuna kohti Kokemäkeä. Sepi juoksi harjoitusraveissa, ja minä olin siellä säheltämässä mukana. ;) Illalla mentiin vielä ratsastamaan, minä Elmolla, Liisa Taikalla.

Ratsastettiin hieman pidempi ja rauhallisempi lenkki kuin yleensä, ja kyllä siinä rentoutui itsekkin, vaikka Taika olikin keinuheppa alkulenkistä. Jalassa mulla oli Liisan ratsastussaappaat, ja ne kyllä vaikutti mun jalan asentoon myönteisesti. Niitä lainaan valkkaankin, joka on siis huomenna.

Tälläistä pikaista selitysty taas kun pitäisi ehtiä nukkumaankin vielä.. :D

lauantai 21. syyskuuta 2013

Poneja, poneja!

Tämä postaus on siis kirjoitettu joskus vuosi sitten, eli siksi vähän tyhmästi kirjoitettu.

Viikko sitten lauantaina ajettiin Liisan kanssa Sepi ja käytiin ratsastamassa Taika. Taikalla oli hieman omia juttuja lenkin aikana, mutta ihan hyvin se loppujen lopuksi meni.



Sunnuntai aamuna lähdettiinkin kohti Kokemäkeä. Siellä oli poniravit ja pääsin mukaan "ravihoitajaksi". Paikalla oli paljon ihania poneja, hirveästi en ehtinyt kuvailemaan, mutta Sepi kipitti radalla tosi hyvin! Illalla kyllä väsytti ihan reippaasti, koko päivähän siellä raveissa meni.

Poni innokkaana lähdössä :D

Torstaina olin tunnilla Tupunalla. Ihmettelin hieman, kun Tupuna antoi mulle Tellaponin, mutta se olikin sitten maailman paras! Tellervo oli nätisti hoitaessa, ja ratsastaessa hieman kuuma, mutta todella kiva poni. Niinkuin tamman omistaja Aukku sanoikin: "Täytyy vain löytää oikeat nappulat, niin poni toimii" ja näinhän se olikin.

Aluksi laukannostoissa jäin itse suuhun kiinni, mutta kun tajusin pitää rennon tuntuman, enkä vetää kuin hullu, tuli muutama todella siisti nosto. Laukka itsessään oli reipasta, mutta sitä piti silti ratsastaa. Teimme ravissa avotaivutusta ja voltteja, laukannostoja pisteissä, ja ravia lävistäjälle, ja keskellä laukka, laukassa päätyyn ympyrä/voltti.

Loppuraveissa ja viimeisissä laukoissa Tella oli jo paljon pyöreämpi ja rennompi. Hieno poni siis! Kiilasi kyllä lempiheppa listalla aika korkealle. Kuvat on vanhoja pokkarilaadulla.


perjantai 20. syyskuuta 2013

Kun tunnit ei riitä

Liian pitkäksi venynyt postaustauko katkeaa nyt! Nyt kun en kahteen päivään ole ollut koulussa niin aikaa riittää tännekkin asti. Tosin rästitehtäviä olisi iso pino.. Mutta kuitenkin. Yhden postauksen olen kirjoittanut jo jonkin aikaa sitten, mutten julkaissut sitä kun kone lakkasi toimimasta. Haluatteko kuitenkin lukea sen?

Olen siis ollut kahdessa valkassa ja parilla tunnilla, sekä sänkkärillä kaahailemassa Sepin ja Liisan kanssa. Taikakin on taidettu liikuttaa joskus vuosi sitten. Lisäksi taitaa parit ravitkin kuulua listaan.. Valkat nyt on mennyt.. Ihan ok. Jupiterilla menin ekan ja Burgilla toisen. Molemmissa yritettiin saada hepat väistämään kunnolla ja muutenkin jumpattiin hevosia.

Tunnit olen mennyt Tella supermummolla<3 Se on uusi tuttavuus ja aivan paras! Hieman on ollut ongelmia siirtymisten ja tahdin säilyttämisen kanssa, mutta kyllä se siitä, kun muistaa itse olla rentona, eikä jää vetämään ohjista.

Raveissa on oltu Kokemäellä ja Forssassa. Kokemäellä meni tosi hyvin ja Forssassa  poni juoksi hienosti rahoille! Tuttu ponikin sieltä löydettiin, nimittäin Nita. Siinä viereisessä katoksessa se oli. Nitahan oli Tupunalla tuntiponina melko kauan.

Aivan, kävinhän minä yhtenä viikonloppuna taluttamassa paria hevosta muutaman tunnin talutusratsastuksessa. Ja sitten vielä ihan muuten vain ratsastamassa eri kerralla. Kyseessä on lämppäri- ja suokkitamma, Sussu ja Pepita. Mutta ei niistäkään sen enempää.

Pepsi ja Sussu

Aika pikainen postaus tämäkin, mutta voin tosiaan julkaista sen yhden postauksen, jos jotakuta kiinnostaa. Olisikohan siinä ollut jotain ensimmäisestä tunnista Tellalla..



Ilona ja Pupsi





maanantai 19. elokuuta 2013

Pikapostaus, mallikas tamma

Eli täällä ATK-tunnilla tylsistymässä, joten kirjoitan jotain eilisestä tunnista. Menin Tytillä, suokki tammalla. Aluksi ravailtiin kevyessä ravissa, ja tehtiin voltit joka sivun keskelle. Tytti painoi hieman kädelle, mutta alkoi toimimaan paremmin.

Seuraavaksi teimme askeleenpidennyksen toiselle pitkälle sivulle. Pidennys alkoi hyvin, mutta takaisin kiinni saaminen olikin hieman vaikeampaa.
Teimme myös tehtävää, jossa päätyihin piti tehdä voltti/voltteja, ja pitkille sivuille pysähdykset ja peruutukset.

Tamma tuntui ihan hyvälle ravissa, mutta empä sitä pysähtymään saanut. Tein nämä siis käyntiin siirtymisinä, ja pyörin aika paljon päädyissä ympyröillä. Laukkatehtävänä, nostimme laukan lyhyen sivun keskeltä, tehtiin keskiympyrä, ja toisella lyhyellä sivulla käyntiin. Tytti hieman kiihdytteli nostoissa, mutta laukka oli ihan kivaa.

Toiseen suuntaan, teimme laukassa noston taas päädyssä, sitten pääty-ympyrä ja laukkaa vielä pitkäsivu. Tässä Tytti jo hieman kiihdytteli enemmän, mutta kyllä se ihan lapasessa pysyi. ;)

Mallikas tamma, muuten ihan kiva, jos jarrut löytyisi välillä paremmin. Tällä koulun koneella ei tietysti ole kuvia, niin niitä ei nyt ole.

sunnuntai 18. elokuuta 2013

Taukoa ja paljon asiaa

Alkuun taas tavallinen selitysvirsi, miksi en ole ehtinyt postailemaan. Kiinnostusta ei ole riittänyt seuraavaan leiriposatukseen, kun siihen sopivia kuvia ei ole. Lisäksi koulu alkoi niin pitäisi siihenkin jaksaa panostaa.

Tiistaina oli Kallen valkka. Menin Jupiterilla kouluun, ja eipä sellaista "wou!" -fiilistä missään vaiheessa oikein tullut. Väistöt ei onnistunut alkuunkaan, volteilla oikealle poni kaatui sisään, ja laukka oli liian hidasta. Miten tämä on Jupiterilla mahdollista? Viimeksi kun menin sillä, poni oikein kuumui laukassa. Lisäksi ratsastajalla oli ihmeistunta, jota en edes halua nähdä kuvista.

Torstaina meninkin suoraan koulusta Lauralle ja Liisalle. Lauran kanssa ratsastettiin Elmo maastossa. Oikein kiva poni oli. :) En mitään hirveän ihmeellistä tehnyt. Muutamat avotaivutukset ja väistöt. Lisäksi parit laukanvaihdot. Siinäpä se.

Illemmalla vielä otettiin Sepi narun päähän ja hypytettiin sitä. Sai valmiiksi jo hieman väsyneet ratsastajat liikuntaa, sillä poni innostui jo ravipuomeista, niin ettei perässä meinannut pysyä. Kuvia ei ole, pari kännykkälaatuista videota, mutta en niitä viitsi ladata.

Perjantaina mentiin Lauran kanssa liikuttamaan yhden kaverin hevoset. Minä menin melko isolla, lämminverisellä tammalla, Vionalla, ja Laura Turolla. Itse menin ensin, ja aluksi sujui ihan hyvin, kunnes yritin hieman koota ravia, alkoi Viona peitsata. Tuntui ihan siltä kuin olisi mennyt issikalla tölttiä.


Ärsyttävintä peitsissä oli se, että jos pyysi eteen, muuttui askellaji laukaksi. Aikani tappelin hevosen kanssa, mitä askellajia mennään, mutta annoin sen hetken kävellä, jonka jälkeen otin laukkaa. Ravurilaukassa on niin erilainen istua. Laukassa tein ympyröitä ja siirtymisiä. Ne kun onnistui, kävelin taas hetkisen.

Sitten otin muutaman hypyn pienille esteille. Ensimmäinen hyppy olikin jotain aika jännää. Kuski istuu vain kyydissä ja antaa hevosen kaahata esteelle ja tehdä ihmeloikan tosi kaukaa. Hmmm. Ei siis näin. Toinen kerta oli huomattavasti parempi, niin kuskin kuin hevosenkin kohdalta. Siellä piti vain ratsastaa, eikä matkustaa.


Laadulla, mutta ensimmäinen hyppy, ei ihan putkeen. 



Tulin muutaman kerran molempiin suuntiin lävistäjällä ollutta ristikkoa, ja pitkällä sivulla ollutta pystyä. Korkeutena huimat 40-50cm! Osa hypyistä meni ihan hyvin, osan jälkeen kysyinkin Lauralta, että mitä täällä tapahtuu.


Loppuverkassa menin käynnissä ympyröitä, avoja hieman väistöä. Ravissa ravailin mahdollisimman rentona puomien yli.

Wuhuu! Kattokaa mun jalkaa! Oispa näin aina. 

Laura meni jälkeeni Turolla, ilmeisesti tykkäsi ponista vaikka se hieman reippaamman puoleinen onkin.



Turo ei tajunnut ravipuomien ideaa.. 








Laura ja Turo<3

torstai 1. elokuuta 2013

Leiripostaus osa 3

Aamun tunnin menin Filurilla. Tunti ei todellakaan ollut niitä onnistuneimpia. Päin vastoin. Heti alkuverkassa huomasin ettei Wiltsu ollut yhtään mun heppa. Aiheena oli sarjaesteet.
Joten ei niin hyvin menneen alkuverkan jälkeen aloitimme tulemaan kaksi puomia laukassa, jonka jälkeen lävistäjällä este, ja toinen puomi laukassa takaisin päin. Itsellä alkoi sitten aika loistavasti tämä tehtävä. Puomeja en päässyt laukassa kokonaan, esteelle en saanut linjaa - ympyrä ennen ja esteen jälkeen putoan. Voiko paremmin mennä? 


Ei sattunut sen kummemmin. Liu'uin vaan alas kaulalta, mutta hetken siinä mietin että mitähän tästäkin tulee.. Tämän tehtävän jälkeen mentiin jumppasarja pari kertaa yksikseen ja sitten vielä sarja yhdellä laukalla. Ja pieni rata. 


Tunti ei mennyt kovin hyvin lopussakaan. Ja fiilis ei ollut mitenkään kovin super tämän tunnin jälkeen. Täytyy vain todeta että en vain osannut ratsastaa Wiltsua. Päivällä meillä oli supertylsä teoriatunti hevosmiestaidoista=kuuntelimme hyvin tarkkaavaisina leiriavustajia ja vastasimme jokaiseen heidän kysymykseen. ;)
Toinen tunti olikin uitto. Muistan vieläkin kuinka kylmä oli lähteä uikkareissa ja T-paidassa maastoon. Menin Fellulla, vanhalla luottohepalla, jonka selkä oli todella epämiellyttävä. Veteen hevoset meni tosi hyvin, vesi oli lämmintä ja osa hevosista örisi hassusti. 
Tiistai iltana aloin miettiä että mitä hittoa teen tällä leirillä kun mikään ei onnistu.