Sivut

torstai 23. tammikuuta 2014

Duracell-pupu

Jupiter muistitti tosiaan duracel-pupua tänään tunnilla. Hepoilla on tietysti ollut vapaata pakkasten takia, ja kukas istuikaan ylienergisen ponin selässä kiikuteltavana kenttää ympäri. :D

Otimme ohjat tuntumalle heti alkutunnista, ja aloimme tavuttelemaan ympyröillä, tekemään väistöjä ja avotaivutusta. Jupiterin kanssa sai hakea tarpeeksi rauhallista tahtia jonkin verran. Väistöt onnistuvat jotenkuten, poni oli vain liian kiireinen. 

Kesältä

Ravissa otin jalustimet pois, koska ne lipsuivat ikävästi liian syvälle jalkaan, koska joko kenkäni pohjat, tai jalustinkumit olivat jäässä ja liukkaat. Ensimmäiset ravipätkät Jupiter kuskasi minua aivan täysin. Tein muutaman siirtymisen, ja en päästänyt poni kiikuttamaan itseäni yhtään. Heti kunnon pidätteet ja käden rentoutus, kun Jupiter alkoi karata tahdista. 

Teimme ravissa 3-4 väistöaskelta keskustaa kohtaan, ja siitä suoraan avotaivutus. Väistöissä Jupiteria sai pidättää kunnolla, ja jalalla piti olla tosi kevyt. Avotaivutukseen siirtyminen oli yllättävän vaikeaa, varsinkin kun poni halusi juosta pois avuilta. 

Tätä tehtävää teimme molempiin suuntiin, suunnat vaihdettiin takaosa käännöksillä käynnissä. Lopuksi Jupiter alkoi hieman rentoutumaan ja rauhoittumaan. Hyviäkin pätkiä tuli, vaikka välillä tuntui ihan toivottamalta. 



tiistai 21. tammikuuta 2014

Pohdintaa istunnasta

Kaikilla on varmaankin tavoitteena se täydellinen istunta. Oma istuntani kaipaisi paljon parannettavaa, helppoahan se on sanoa, mutta toteuttaminen on haastavampaa.
Itse olen huomannut, että välillä on huonompia kausia istunnan kanssa, välillä parempia. Itselleni olisi tärkeämpää saada perusistunta kuntoon, ja sitä kautta myös muu hevoseen vaikuttaminen.


Postauksen ideana on miettiä minun istuntani ongelmia, ja mahdollisia syitä. Tietenkin rakentavaa palautetta saa antaa.



Kesä 2012 näyttää tuolta. Muistelisin, että ratsastin vielä Callea, tai lopetin kesällä sen kasvaessani liian isoksi. Istunnassani näkyy jo tuo varpaiden liiallinen kääntäminen. Tämä johtuu jalan jännittämisestä joko reidestä tai polvesta. Esteistunta ei omaan silmään näytä hirveän pahalta.

En viitsi suurentaa huonolaatuisia kuvia.



Viimeinen ratsastuskerta Callella.
Syksy 2012 Laatu ei päätä huimaa, mutta kuvista näkyy paljon istunta virheitä. Kädet on alhaalla, jalka jännittyy, katse ei ole siellä missä pitäisi, paino on turhan takana.. Istuntaa korjattiin valkoissa, menin silloin siis Pollella ja aloitin taas Tupunalla käynnin. 




 Talvesta ei kuvia ole, joten kevät 2013: Tähän aikaan aloin itse kiinnittämään enemmän huomioita jalkani asentoon, ja korjattavaa löytyy.






Mitäs sille istunnalle kävikään?

 Kesä 2013 Mitä tästä voisikaan sanoa? Välillä istunta oli parempi, välillä huonompi.


 



Syksy ja talvi onkin mennyt suurimmaksi osaksi tunneilla pyörien. Ja tietysti maastoillen. Ihmeitä tuskin on tapahtunut, mutta tietynlaista kehitystä ainakin. Nykyään kannan kädet paremmin, ennen ne matkustelivat hevosen harjan seassa Jalkojen ongelmaa työstän koko ajan, vaikkei se helppoa ole.
Yhdeksi tämän vuoden tavoitteeksi voisikin asettaa tämän ongelman aktiivisen korjaamisen.

Hieman erilainen postaus, ja nyt kun minulla on taas toimiva kone käytössä, voisin kysellä postaustoiveita?

Repesin tätä vanhaa kuvaa minusta ja Picosta :D

lauantai 18. tammikuuta 2014

Peltoilua

Taas on kulunut viime postauksesta ihan liian kauan, mutta tällä kertaa syynä ei ole oma laiskuus, vaan se että kone sanoi itsensä irti.. Nyt siis kirjoitan postausta Liisan koneella.


Minun on pitänyt mennä tunneille ja valmennukseenkin, mutta kovat pakkaset on jättänyt nuo haaveeksi.
Perjantaina olimmme Liisan kanssa ratsastelemassa pellolla. Tutulla kokoonpanolla, minä Elmolla, Liisa Taikalla. Elmo oli mukavan reipas, tosin melko jäykkä, mikä on ihan ymmärrettävää. Tein siirtymisiä, ja verryttelin isoilla ympyröillä. Laukkasin myös molempiin suuntiin. 

Lopuksi Elmo oli paljon pehmeämpi ja pienemmillä avuilla ratsastettava, oikein onnistunut kerta siis. 
Olen myös itse huomannut, että nyt kun olen mennyt ponilla useammin, luotan poniin paremmin ja sitä on paljon mukavampi ratsastaa. 


Tänään, siis eilen, lauantaina, olimme ratsastamassa Taikalla samalla pellolla. Nyt kun oli vain yksi poni, saatiin vähän kuvattua, tosin kuvat ei onnistunut kovin hyvin jääkylmien sormien ja valon puutteen vuoksi.

Liisa ratsasti ensin, Taikalla näytti olevan energiaa, ja lopuksi Liisa laukkasi pari pidempää pätkää.
Itse menin selkään ja tutustuin taas Taikaan. Olen ratsastanut sillä joskus kauan sitten viimeksi, ja aluksi oli vähän hakemista tamman kanssa. 



Tein käynnissä ja ravissa voltteja ja siirtymisiä, saadakseni Taikan kuuntelemaan vähän. Lopuksi tuli vähän parempia pätkiä. Kuvista taas huomaa, kuinka jalkani karkaa ihan väärään paikkaan. Selästä ongelmaa on hieman vaikea hahmottaa, ja kuvaajaa ei ole ollut moneen kuukauteen. Mutta treeniä, treeniä!



maanantai 30. joulukuuta 2013

Kiva talvi...

..tai sitten ei.Viime postaus olikin tuollainen joulupostaus, nyt voisin kertoa hieman loman heppailusta. 
Olin Liisalla yötä ja liikutettiin Elmo ja taika parikin kertaa. Torstaina mentiin hieman pidempi lenkki, ja ponit käyttäytyivät hyvin. Perjantaina lähdettiin jo hyvissä ajoin valoisalla ratsastamaan. Tällä kertaa Elmo ja Taika näkivät mörkyjä puskissa, mutta kyllähän niistäkin selvittiin, ja loppu lenkki sujui.

Perjantaina illalla minulla oli vielä tunti Tupunalla. Tunnit piti Jonna ja sain Hempun. Oli todella kivaa vaihtelua mennä muulla kuin Picolla! Menin siis ensimmäistä kertaa tällä lähemmäs 180 säkäisellä herralla. 
Aloitimme tulemalla ravissa puomeja. Niitä oli yhteensä neljä pitkällä sivulla, siis kaksi alussa ja lopussa. Aluksi Hemppu "kielsi" ensimmäiset puomit, ihan minun tyhmyyttäni, mutta yhteisen sävelen löydyttyä, alkoivat puomit sujua molempiin suuntiin. 


Puomi työskentelyn jälkeen otimme lyhyet välikäynnit, joiden jälkeen aloimme laukkaamaan. Tai oikeastaan, muut laukkasivat, nimittäin Hempulla on melko vaikea nostaa laukka. Tiesin tämän tosin jo ennestään, joten osasin odottaa ravilisäyksiä laukan tilalta. Muut siis laukkasivat pitkää sivua, itse vain yritin laukata. :'D

Muiden laukatessa, työstin myös ravia enemmän ympyröillä. Ja vau! Löytyihän hevosesta kivaa ravia! Laukka vain puuttui. Suuntaa vaihdettaessa, ei laukka vieläkään noussut. Lopulta, kun Jonna antoi minulle luvan nostaa laukan omassa paikassa, se nousi sitten ensimmäisellä kerralla. Ison hevosen laukka oli isoa! Hieman erilaista kuin Elmon laukka.. 

Hemppu oli aivan mahtava jättiläinen! Minä, juuri ja juuri 160cm ja iso 180säkäinen hevonen, saattoi olla hauska näky, mutta hevonen kyllä sulatti sydämeni. Nyt vain toivomuksia menemään, että saisin mennä hevosella useamminkin. ;)

Hevoskuvia ei ole, saatte tyytyä muihin.




Melkein tarkentanut oikein.. Ihan pimeässä otettu kuva.

keskiviikko 25. joulukuuta 2013

Lahjani

Pian alkaa uusivuosi, ja blogikin heräilisi tauolta uudella energialla. Pieni tauko tekikin ihan hyvää minulle ja kun ihmeempiä ei ole tapahtunut, niin mistäs olisinkaan postannut? :D
Tunneilla olen mennyt Picolla, ja kyllä hieman ehkä ollaan edistyttykkin! Pari tuntia on mennyt ihan vaan kävellessä ja hioessa perusasioita, pohjan takia. Toisaalta, ehkä hyväkin tehdä asioita tarkemmin. 

Viime tunnilla olikin vain kolme ratsukkoa, ja kentän pohja hyvä, joten tilaisuuden tullen harjoiteltiin laukan vaihtoja!
Minulle vieläkin hieman uusi asia, mutta Pico varmasti osaa ne vaikka unissaan takaperin, ja nyt kun osasin jo ratsastaa Picoa paremmin, oli aivan mahtavaa päästä tekemään hieman haastavampia asioita. Muutamat hyvät ja hallitut vaihdot saatiin molempiin suuntiin. 

Jouluaattona olimme siskoni luona syömässä, saunomassa ja odottelemassa pukkia. Lopulta tontut olivatkin hoitaneet lahjapuolen ja ajattelin kertoa teillekkin mitä sain! Kuvatekstit vasemmalta oikealle. 

Vohvelirauta, pari suklaalaatikkoa ja "suklaapuu"

Yövalo, pöytälamppu, muki suurentava meikkipeili valolla

Kaksi lahjakorttia, korviksia sekä hevoskalenteri


Tässä oli suurin osa lahjoista, ja olen todella tyytyväinen lahjoihin! Tänä vuonna kaikki lahjat tulevat varmasti käyttöön. Tosin mitään tallitavaroita en saanut, mutta ehkäpä ostan itse jotain! ;)

maanantai 18. marraskuuta 2013

Uusi ulkoasu!

Hahaa! Nyt vihdoin sain uuden bannerin. Mielestäni yksinkertaisesti tehty banneri, mutta silti hieno. Mitäs pidätte koko ulkoasusta?
Ja taas tämä tavallinen, mitä erikoispostauksia haluaisitte, Liisalta sainkin hieman vinkkiä, millä ohjelmalla järkkärin videot saisi muokattua, joten ehkä videotkin onnistuvat seuraavaksi. :D

Veera & Pena

lauantai 16. marraskuuta 2013

Takaisin satulaan!

Nyt vihdoin ja viimein pääsin taas tallille. Torstain tunnilla menin Picolla. Tunnilla tehtiin ensin väistöjä, jotka onnistui hyvin, piti vain olla tarkkana, ettei takaosa lähde johtamaan. Seuraavaksi teimme väistöjä ja avoja ravissa. Väistöt onnistui, avoissa piti olla tarkkana ettei kaula taivu liikaa.
Voihdoimme suuntaa myös takaosakäännöksillä. Itse en ole niitä tehnyt niin paljoa, kuin vaikka väistöjä, niin opettelemista on vielä! :D

Teimme myös voltteja puomien välistä, ja siellä voltilla piti ottaa pari käyntiaskelta. Möys kaksikaarinen kiemuraura oli minulle uusi tuttavuus, vaikka olenhan mennyt kolmi- neli- ja viisikaarista kiemurauraa.

Loppu puolella tuntia, Pico muuttui melko vahvaksi edestä, ja piti kyllä tehdä töitä, että sen sai pois kädeltä makaamasta. Melkein unohtui, että teimme vielä temmon hidastuksia pitkillä sivuilla. Pico on niin ihana ratsastaa istunnalla, ettei tarvinnut kuin istua kunnolla kiinni, ja jännittää vatsalihakset, tehdä pari puolipidätettä, ja kas! Sain pari kertaa todella kivat hidastukset.

Tunti meni siis ihan hyvin. Ei laukattu, kun kenttä oli liukas, mutta kiva välillä päästä työstämään ravia, vaikkei tänään tullut niin hyviä ravi pätkiä kuin vaikkapa viimeksi Picon kanssa. Kuvia ei yllätys yllätys ole, mutta joku ilta kävin kuvailemassa ulkona, joten pari kuvaa saatte kuitenkin.



Kiitos Liisa!

Liebster tarkoittaa rakastettua, rakasta tai suosikkia. Liebster-palkinnon avulla on tarkoitus saada huomiota blogeille joilla on alle 200 lukijaa.

1. Kiitä antajaa ja linkitä bloggaaja, joka antoi haasteen sinulle.
2. Valitse viisi blogia, joilla on alle 200 lukijaa, ja kerro se heille jättämällä kommentti heidän blogiinsa.
3. Toivo, että ihmiset kelle jätit palkinnon, antavat sen eteenpäin.

Annan palkinnon seuraaville blogeille:
1. Iloinen mieli, korvaa puuttuvan älyn
2. Camilla & Rigoletto
3. Castles in the air of life
4. Sari ja Dixie
5. Hollywood






sunnuntai 3. marraskuuta 2013

Tauon katkaisu!

Ompas ollut vaikea ottaa itseään niskasta kiinni ja postata. Syysloma meni, ja arkeen on palattu. Lomalla kävin tunnilla ja menin Picolla. Herra oli oikein mukava. Liisankin kanssa vietetiin paljon aikaa ja käytiin Porissa shoppailemassa. Maastoilemassa käytiin pari kertaa ja ravitkin oli ohjelmalistalla.

Siskon tyttö oli harjoittelemassa ratsastusta Sepillä. 

Tällä viikolla on tosiaan palailtu kouluun, ja sehän toi tietysti omat kiireensä.Torstain tunnilla menin Tella mummolla. En voi kehua tuntia oikeastaan, mutta kyllä Tella silti on yksi ihanimmista poneista.


Lauantaina menin taas kerran Liisalle ja pääsin ratsastamaan pitkästä aikaa Taikalla ja ekaa kertaa Woodylla!

Taika oli kehittynyt valtavasti viime kerrasta. Ja muutenkin pikkutamma on tosi suloinen. :3
Woody oli myös tosi kiva. Käynnissä ja ravissa taivuttelin heppaa, ja tosi kivan tuntoisia pätkiä tuli.

Kamera ei oikein ole tullut mihinkään mukaan ja saatte muutaman todella huonolaatuisen kännykkä kuvan. Ja se My day.. Kasasin sen jo kerran mutta kone vaan kiukuttelee. Ja alkaahan se olla jo aika vanhakin.



Lomalla pidettiin melkeinpä varesteiden putsausmaratooni Liisan kanssa. 

Kauan aikaa sitten tilaamani saappaat tulivat vihdoin! 

Yhdet partytkin on nyt tälle syksylle koettu ;)
Ensi kesän ratsastusleirikin on nyt sitten varmistettu. Menen nimittäin Tupunalle ratsastusriparille! Kaksi varmastikkin mahtaa kokemusta yhdessä, mikä voikaan kuulostaa paremmalle? Innolla ratsastellen ja vähemmän innolla kirkkoillen odotan ensikesän leiriä! :)