Sivut

maanantai 30. syyskuuta 2013

Suunta ylöspäin!

..Ainakin toivottavasti.

Nyt ei ole mennyt aivan putkeen ratsastuksen osalta, mutta pohjalta ei ole muuta suuntaa kuin ylös, eikö niin?

Torstaina olin tunnilla Dinalla. Se ei mennyt mitenkään kehuttavasti. Koko tunnin jalat oli jossain muualla kuin piti, ja kädet harhaili liian alas. Lisäksi Dina painoi kädelle kuin hullu, enkä saanut ratsatettua sitä pois sieltä. Tehtiin myös laukannostoja kahden puomin välistä, ja pitkälle sivulle mahdollisuuksien mukaan voltti/ympyrä.

Tuntiin itsellä ei oikein ole mitään sanottavaa, ei mitenkään hyvä fiilis jäänyt..


Lauantaina oltiin Even kanssa ratsastamassa Viona. Itse menin ensin, ja mitä ihme jalkavammausta taas nähtiinkään.. Viona nyt meni miten meni, ainakin minun osaltani, mutta Eve olikin todella näppärä ratsastamaan tammaa, vaikka menikin sillä vasta ekaa kertaa! Omalta osaltani en edes kehtaa laittaa kuin pari jalan osalta onnistuneimpia kuvia, ettette saa traumoja.






Even tyylinäyte ;D

Lauantai illalla menin vielä Liisalle yöksi, sillä lähdettiin sunnuntai aamuna kohti Kokemäkeä. Sepi juoksi harjoitusraveissa, ja minä olin siellä säheltämässä mukana. ;) Illalla mentiin vielä ratsastamaan, minä Elmolla, Liisa Taikalla.

Ratsastettiin hieman pidempi ja rauhallisempi lenkki kuin yleensä, ja kyllä siinä rentoutui itsekkin, vaikka Taika olikin keinuheppa alkulenkistä. Jalassa mulla oli Liisan ratsastussaappaat, ja ne kyllä vaikutti mun jalan asentoon myönteisesti. Niitä lainaan valkkaankin, joka on siis huomenna.

Tälläistä pikaista selitysty taas kun pitäisi ehtiä nukkumaankin vielä.. :D

lauantai 21. syyskuuta 2013

Poneja, poneja!

Tämä postaus on siis kirjoitettu joskus vuosi sitten, eli siksi vähän tyhmästi kirjoitettu.

Viikko sitten lauantaina ajettiin Liisan kanssa Sepi ja käytiin ratsastamassa Taika. Taikalla oli hieman omia juttuja lenkin aikana, mutta ihan hyvin se loppujen lopuksi meni.



Sunnuntai aamuna lähdettiinkin kohti Kokemäkeä. Siellä oli poniravit ja pääsin mukaan "ravihoitajaksi". Paikalla oli paljon ihania poneja, hirveästi en ehtinyt kuvailemaan, mutta Sepi kipitti radalla tosi hyvin! Illalla kyllä väsytti ihan reippaasti, koko päivähän siellä raveissa meni.

Poni innokkaana lähdössä :D

Torstaina olin tunnilla Tupunalla. Ihmettelin hieman, kun Tupuna antoi mulle Tellaponin, mutta se olikin sitten maailman paras! Tellervo oli nätisti hoitaessa, ja ratsastaessa hieman kuuma, mutta todella kiva poni. Niinkuin tamman omistaja Aukku sanoikin: "Täytyy vain löytää oikeat nappulat, niin poni toimii" ja näinhän se olikin.

Aluksi laukannostoissa jäin itse suuhun kiinni, mutta kun tajusin pitää rennon tuntuman, enkä vetää kuin hullu, tuli muutama todella siisti nosto. Laukka itsessään oli reipasta, mutta sitä piti silti ratsastaa. Teimme ravissa avotaivutusta ja voltteja, laukannostoja pisteissä, ja ravia lävistäjälle, ja keskellä laukka, laukassa päätyyn ympyrä/voltti.

Loppuraveissa ja viimeisissä laukoissa Tella oli jo paljon pyöreämpi ja rennompi. Hieno poni siis! Kiilasi kyllä lempiheppa listalla aika korkealle. Kuvat on vanhoja pokkarilaadulla.


perjantai 20. syyskuuta 2013

Kun tunnit ei riitä

Liian pitkäksi venynyt postaustauko katkeaa nyt! Nyt kun en kahteen päivään ole ollut koulussa niin aikaa riittää tännekkin asti. Tosin rästitehtäviä olisi iso pino.. Mutta kuitenkin. Yhden postauksen olen kirjoittanut jo jonkin aikaa sitten, mutten julkaissut sitä kun kone lakkasi toimimasta. Haluatteko kuitenkin lukea sen?

Olen siis ollut kahdessa valkassa ja parilla tunnilla, sekä sänkkärillä kaahailemassa Sepin ja Liisan kanssa. Taikakin on taidettu liikuttaa joskus vuosi sitten. Lisäksi taitaa parit ravitkin kuulua listaan.. Valkat nyt on mennyt.. Ihan ok. Jupiterilla menin ekan ja Burgilla toisen. Molemmissa yritettiin saada hepat väistämään kunnolla ja muutenkin jumpattiin hevosia.

Tunnit olen mennyt Tella supermummolla<3 Se on uusi tuttavuus ja aivan paras! Hieman on ollut ongelmia siirtymisten ja tahdin säilyttämisen kanssa, mutta kyllä se siitä, kun muistaa itse olla rentona, eikä jää vetämään ohjista.

Raveissa on oltu Kokemäellä ja Forssassa. Kokemäellä meni tosi hyvin ja Forssassa  poni juoksi hienosti rahoille! Tuttu ponikin sieltä löydettiin, nimittäin Nita. Siinä viereisessä katoksessa se oli. Nitahan oli Tupunalla tuntiponina melko kauan.

Aivan, kävinhän minä yhtenä viikonloppuna taluttamassa paria hevosta muutaman tunnin talutusratsastuksessa. Ja sitten vielä ihan muuten vain ratsastamassa eri kerralla. Kyseessä on lämppäri- ja suokkitamma, Sussu ja Pepita. Mutta ei niistäkään sen enempää.

Pepsi ja Sussu

Aika pikainen postaus tämäkin, mutta voin tosiaan julkaista sen yhden postauksen, jos jotakuta kiinnostaa. Olisikohan siinä ollut jotain ensimmäisestä tunnista Tellalla..



Ilona ja Pupsi





maanantai 19. elokuuta 2013

Pikapostaus, mallikas tamma

Eli täällä ATK-tunnilla tylsistymässä, joten kirjoitan jotain eilisestä tunnista. Menin Tytillä, suokki tammalla. Aluksi ravailtiin kevyessä ravissa, ja tehtiin voltit joka sivun keskelle. Tytti painoi hieman kädelle, mutta alkoi toimimaan paremmin.

Seuraavaksi teimme askeleenpidennyksen toiselle pitkälle sivulle. Pidennys alkoi hyvin, mutta takaisin kiinni saaminen olikin hieman vaikeampaa.
Teimme myös tehtävää, jossa päätyihin piti tehdä voltti/voltteja, ja pitkille sivuille pysähdykset ja peruutukset.

Tamma tuntui ihan hyvälle ravissa, mutta empä sitä pysähtymään saanut. Tein nämä siis käyntiin siirtymisinä, ja pyörin aika paljon päädyissä ympyröillä. Laukkatehtävänä, nostimme laukan lyhyen sivun keskeltä, tehtiin keskiympyrä, ja toisella lyhyellä sivulla käyntiin. Tytti hieman kiihdytteli nostoissa, mutta laukka oli ihan kivaa.

Toiseen suuntaan, teimme laukassa noston taas päädyssä, sitten pääty-ympyrä ja laukkaa vielä pitkäsivu. Tässä Tytti jo hieman kiihdytteli enemmän, mutta kyllä se ihan lapasessa pysyi. ;)

Mallikas tamma, muuten ihan kiva, jos jarrut löytyisi välillä paremmin. Tällä koulun koneella ei tietysti ole kuvia, niin niitä ei nyt ole.

sunnuntai 18. elokuuta 2013

Taukoa ja paljon asiaa

Alkuun taas tavallinen selitysvirsi, miksi en ole ehtinyt postailemaan. Kiinnostusta ei ole riittänyt seuraavaan leiriposatukseen, kun siihen sopivia kuvia ei ole. Lisäksi koulu alkoi niin pitäisi siihenkin jaksaa panostaa.

Tiistaina oli Kallen valkka. Menin Jupiterilla kouluun, ja eipä sellaista "wou!" -fiilistä missään vaiheessa oikein tullut. Väistöt ei onnistunut alkuunkaan, volteilla oikealle poni kaatui sisään, ja laukka oli liian hidasta. Miten tämä on Jupiterilla mahdollista? Viimeksi kun menin sillä, poni oikein kuumui laukassa. Lisäksi ratsastajalla oli ihmeistunta, jota en edes halua nähdä kuvista.

Torstaina meninkin suoraan koulusta Lauralle ja Liisalle. Lauran kanssa ratsastettiin Elmo maastossa. Oikein kiva poni oli. :) En mitään hirveän ihmeellistä tehnyt. Muutamat avotaivutukset ja väistöt. Lisäksi parit laukanvaihdot. Siinäpä se.

Illemmalla vielä otettiin Sepi narun päähän ja hypytettiin sitä. Sai valmiiksi jo hieman väsyneet ratsastajat liikuntaa, sillä poni innostui jo ravipuomeista, niin ettei perässä meinannut pysyä. Kuvia ei ole, pari kännykkälaatuista videota, mutta en niitä viitsi ladata.

Perjantaina mentiin Lauran kanssa liikuttamaan yhden kaverin hevoset. Minä menin melko isolla, lämminverisellä tammalla, Vionalla, ja Laura Turolla. Itse menin ensin, ja aluksi sujui ihan hyvin, kunnes yritin hieman koota ravia, alkoi Viona peitsata. Tuntui ihan siltä kuin olisi mennyt issikalla tölttiä.


Ärsyttävintä peitsissä oli se, että jos pyysi eteen, muuttui askellaji laukaksi. Aikani tappelin hevosen kanssa, mitä askellajia mennään, mutta annoin sen hetken kävellä, jonka jälkeen otin laukkaa. Ravurilaukassa on niin erilainen istua. Laukassa tein ympyröitä ja siirtymisiä. Ne kun onnistui, kävelin taas hetkisen.

Sitten otin muutaman hypyn pienille esteille. Ensimmäinen hyppy olikin jotain aika jännää. Kuski istuu vain kyydissä ja antaa hevosen kaahata esteelle ja tehdä ihmeloikan tosi kaukaa. Hmmm. Ei siis näin. Toinen kerta oli huomattavasti parempi, niin kuskin kuin hevosenkin kohdalta. Siellä piti vain ratsastaa, eikä matkustaa.


Laadulla, mutta ensimmäinen hyppy, ei ihan putkeen. 



Tulin muutaman kerran molempiin suuntiin lävistäjällä ollutta ristikkoa, ja pitkällä sivulla ollutta pystyä. Korkeutena huimat 40-50cm! Osa hypyistä meni ihan hyvin, osan jälkeen kysyinkin Lauralta, että mitä täällä tapahtuu.


Loppuverkassa menin käynnissä ympyröitä, avoja hieman väistöä. Ravissa ravailin mahdollisimman rentona puomien yli.

Wuhuu! Kattokaa mun jalkaa! Oispa näin aina. 

Laura meni jälkeeni Turolla, ilmeisesti tykkäsi ponista vaikka se hieman reippaamman puoleinen onkin.



Turo ei tajunnut ravipuomien ideaa.. 








Laura ja Turo<3

torstai 1. elokuuta 2013

Leiripostaus osa 3

Aamun tunnin menin Filurilla. Tunti ei todellakaan ollut niitä onnistuneimpia. Päin vastoin. Heti alkuverkassa huomasin ettei Wiltsu ollut yhtään mun heppa. Aiheena oli sarjaesteet.
Joten ei niin hyvin menneen alkuverkan jälkeen aloitimme tulemaan kaksi puomia laukassa, jonka jälkeen lävistäjällä este, ja toinen puomi laukassa takaisin päin. Itsellä alkoi sitten aika loistavasti tämä tehtävä. Puomeja en päässyt laukassa kokonaan, esteelle en saanut linjaa - ympyrä ennen ja esteen jälkeen putoan. Voiko paremmin mennä? 


Ei sattunut sen kummemmin. Liu'uin vaan alas kaulalta, mutta hetken siinä mietin että mitähän tästäkin tulee.. Tämän tehtävän jälkeen mentiin jumppasarja pari kertaa yksikseen ja sitten vielä sarja yhdellä laukalla. Ja pieni rata. 


Tunti ei mennyt kovin hyvin lopussakaan. Ja fiilis ei ollut mitenkään kovin super tämän tunnin jälkeen. Täytyy vain todeta että en vain osannut ratsastaa Wiltsua. Päivällä meillä oli supertylsä teoriatunti hevosmiestaidoista=kuuntelimme hyvin tarkkaavaisina leiriavustajia ja vastasimme jokaiseen heidän kysymykseen. ;)
Toinen tunti olikin uitto. Muistan vieläkin kuinka kylmä oli lähteä uikkareissa ja T-paidassa maastoon. Menin Fellulla, vanhalla luottohepalla, jonka selkä oli todella epämiellyttävä. Veteen hevoset meni tosi hyvin, vesi oli lämmintä ja osa hevosista örisi hassusti. 
Tiistai iltana aloin miettiä että mitä hittoa teen tällä leirillä kun mikään ei onnistu. 

perjantai 26. heinäkuuta 2013

Leiripostaus osa 2

Maanantaina kaikki heräsi melko aikaisin, vaikka aamupalaan oli vielä aikaa. Aamupalan jälkeen lähdettiin hoitamaan hevosia, ja tässä vaiheessa tallin tavat olivat vielä melko vieraita. Heti maanantai aamuna oli listoissa virhe, ja jouduin vaihtamaan hevosta. Menin siis Hanilla, sellaisella suokin näköisellä ponilla.

Kentälle nousin kyytiin ja annettiin lupa kävellä. Ja kas, pääsin hieman matkaa kun huudettiin että minun pitää vaihtaa ponia. :D Vaihdoin sitten Tomppaan, siroon ja erittäin ihanaan poniin.

Tunti ei mennyt mitenkään putkeen, vaikka Tomppa olikin ihan symppis. Tehtävät ei meinannut onnistua ja opettaja kiljui kentän reunalta vain jotain. Tomppa kielsi jopa kavaleteilla, kun en saanut suoristettua sitä, enkä ollut tarpeeksi päättäväinen. Alla hieno kuva lopputunnin radasta.


Kun hepat olivat pihalla tuntien jälkeen, kävimme syömässä ja alkoi ensimmäinen teoriatunti. Aiheena siis varusteiden puhdistus. Aikku pesi ja rasvasi Pilkun satulan, minä suitset. Mitään ihmeempää opetusta ei ollut eli aika vapaata ja rentoa jutustelua.

Toisen tunneista menin Pilkulla. Tämä on ainoa tunti, josta minulla ei ole tarkkaa rataa mitä teimme. Tunnin aiheena oli suhteutetut etäisyydet. Tämän tunnin piti Essi, mielestäni hän oli kivempi opettaja. Pilkku kielsi aika monta kertaa, kun en ollut tarpeeksi menossa esteistä yli.

Silmä O_o

Ainoat muistikuvat tehtävistä on linja, jossa on ensin okseri, sitten pysty. Ja vinosti pitkällä sivulla oleva linja. Tai mitenhän tuokin sanotaan. Ehkä vain piirrän kuvan noista mitä muistan.




Illalla tässä vaiheessa mietin, että miksi ihmeessä tulin esteleirille kun mikään ei tunnu sujuvan. Muistaakseni kävimme myös ensimmäisessä vieraassa huoneessa yöllä jutustelemassa.

lauantai 20. heinäkuuta 2013

Leiripostaus osa 1

Nyt on leiri leireilty ja pitäisi kirjoittaa näitä leiripostauksia. Videota en tee, ja loputkin osat sitten kun saan muilta kuvia lisää.

Sunnuntaina lähdin aamulla melko aikaisin, koska oli pitkä juna- ja bussimatka yksin. Hyvin kuitenkin osasin perille. Ensiksi oli aika jännittynyt tunnelma huoneessa ja muutenkin, mutta illan mittaan kaikki rentoutui.

Sunnuntai iltana haettiin myös hevoset sisälle ja tehtiin iltatalli. Leirikokous pidettiin melko myöhään ja siellä tehtiin ratsastusryhmät ja jaettiin hoitohevoset. Sain Pilkun hoitsuksi, ja meitä oli kaksi hoitajaa sille. Itse ratsastin kolmosryhmässä.

Pilkku

Syötiin iltapala ja tutustuttiin toisiimme enemmän illalla. Muistan että sunnuntaina valvottiin melko pitkään, vaikka väsytti ja jutut oli sen mukaisia. :D

Lyhyt postaus ekasta päivästä, mutta vielä minulla ei ole muihin päiviin kuvamateriaalia, joten niitä voi joutua odottelemaan hetken. Mutta muita hevospostauksia on luvassa! ;)

Veera ja Pilkku

lauantai 13. heinäkuuta 2013

Erikoispostaus - ratsastusvarusteeni

Nyt sain koneen lataamaan videon, vielä kun se toimisi.. :D Aika paljon söhlin tuossa, mutta toivottavasti kelpaa!


perjantai 12. heinäkuuta 2013

Ilmoitusasiaa

Minun piti tehdä video postaus vielä ennen leiriä, mutta yllätysyllätys se ei onnistukkaan, koska movie maker ei pysty lataamaan kamerani videoita, ja kun muunnan ne sellaisiksi että pystyisi, niin katoaa movie makerissa kuva. Eli saisin ladattua teille pelkkää ääntä. :P tai voinhan vielä tänään kuvata pokkarilla sen videon, jos haluatte?

Eli lähden leirille Vuohimäkeen huomenna, ja postauksia ei tule koko viikolla. Leiriä olen odottanut koko kevään ja kesän, ja nyt sitä mennään! Jännittääkin vielä osaanko vaihtaa junasta bussiin yksin :D Mutta näkyillään taas, ja kommentoikaahan jos haluatte sen videon pokkari laadulla. :)

Viime vuoden leiriporukka<3