Sivut

perjantai 28. helmikuuta 2014

Double riding

Harvoin on minulla näitä päiviä, kun pääsee ratsastamaan kahdesti!

Sunnuntaina olimme ensin kentällä minä Elmolla sekä Liisa Taikalla. Ihan kokonaista tuntia ei ratsastettu, ei se määrä, vaan laatu! ;) Aluksi hain poniin terävyttä siirtymisillä. Ihan parasta aktiivisuutta ei löytynyt, mutta olihan Elmo ollut kisoissa edellisenä päivänä!



Taivuttelin ympyröillä ja kiemuraurilla. Välikäyntien jälkeen otin laukkaa. Lähinnä ratsastin pitkät sivut eteen, ja otin lyhyillä sivuilla hieman kiinni. Kävelin taas hetken ja sitten aloin työstää laukkaa enemmän ympyröillä. Oikeaan laukka pyöri paremmin, ja poni pysyi paremmin paketissa. Vasempaan homma ei toiminut ihan niin hyvin.


Tulin myös puomeja laukassa, niistä Elmo sai hieman lisää virtaa. Laukkatyöskentelyn jälkeen ravasin, ja ravi oli tosi hyvää! Takapää vihdoin aktivoitui kunnolla ja poni tuli kunnolla avuille.


Tämän itsenäisen ratsastuksen jälkeen minulla oli vielä tunti peruuntuneen valkan tilalla. Sain tunnille Hempun, niinkuin valkkaankin olisin sillä mennyt. Hempun kanssa ei sitten homma toiminut yhtään!

Laukattu ei onneksi lainkaan, ravissakin paketti levisi ihan käsiin.. En saanut ratsastettu Hemppua avuille yhtään. Hevonen oli niin hidas pohkeelle ja raippa ei hyödyttänyt. Lisäksi Hemppu oli tietysti kilometrin mittainen kun en saanut koottua sitä yhtään. Mistä olisin koonnut, kun liikettä ei ollut nimeksikään?
Ja älkää unohtako sitä istuntavammaa mikä tulee heti kun käytän pohjetta ja jään puristamaan!

Noh, viimeksi Hempun kanssa meni hyvin, niin tällä kertaa sitten huonommin. Ja positiivista tietysti on, ettei voi mennä enää huonommin! :D

tiistai 18. helmikuuta 2014

Päivitystä

Uusi ulkoasu piristämään blogia, bannerista kiitos Liisalle! 

Muutama päivä sitten olin puomitunnilla Hempulla. Tunti meni todella kivasti, mitä nyt hieman oli ongelmia puomisarjojen kanssa. Valkkaan olen menossa lauantaina, toiveissa Hemppu. :D 

Eilen olin kuvaamassa Liisaa ja Taikaa pellolla ja illan pimeydessä juoksutettiin Sepi. Muutama pieni estekkin hypättiin. 

Sen kummemmin en jaksa selitellä, loppuun pari kuvaa. 


Haluan hyppäämään!

... Ja leirille!

maanantai 10. helmikuuta 2014

Bannereita

Olen ollut kipeänä jo liian monta päivää, ja ylimääräistä aikaa on siis riittänyt. Päätin sitten harjoitella tekemään itse edes jonkin näköisiä bannereita.

Mestariteoksiksi näitä ei voi kutsua, mutta kai ensimmäisiksi omiksi bannereiksi? Kertokaahan oma suosikkinne! :)




lauantai 8. helmikuuta 2014

My Day

Kaikki kuvat on otettu kännykällä, mahtava laatu siis! 




"Työpaikalla"






Kaupassa ratsastuksen jälkeen.

Katsoin telkkaria..

...ja olin koneella


Pakkasin laukun valmiiksi.


tiistai 4. helmikuuta 2014

Viikonlopun sekoilut

Lauantaina käytiin Liisan kanssa katsomassa Liinaa! Itse vain kuvailin, mutta oli aivan mahtavaa nähdä poni pitkästä aikaa!



Sunnuntaina Liisa ratsasti Elmon ja olin mukana pulkkailemassa Sepillä. Mentiin siis pellolla, ja kylläpäs sillä ponilla olikin virtaa! :D Aluksi ei ollut ongelmia mutta hieman ponin innostuessa alkoi se pukittelemaan ja hyppimään laukalle.. Hengissä selvittiin ja hauskaa oli!



Pikapostaus, mutta mulla on suunnitelmissa ainakin yks postaus tälle viikolle! ;)

perjantai 31. tammikuuta 2014

Kelaus taakse päin

Viikko on kyllä mennyt nopeasti.

^^ Tuo olikin ainoa lause, mitä blogger säästi juuri valmiiksi saamastani posatuksesta...
Kirjoitain nyt sitten pikaisesti uudestaan koko postauksen.

Perjantaina olin Liisalla ja liikutin Elmon, tein paljon siirtymisiä, joista poni innostui. Illalla käytiin pulkkailemassa Sepin kanssa.

Lauantaina liikutettiin Taika. Liisan jälkeen kävelin ja ravailin tammalla. Otin myös pitkästä aikaa laukkaa. Toiseen suuntaan laukka ei meinannut nousta oman sähläyksen takia.



Eilen, torstaina olin tunnilla. Pico oli erityisen kiva laittaa kuntoon! Tunnilla teimme paljon avoja ja sulkuja. Suluissa takaosa pitäisi saada paremmmin mukaan, avot onnistuvat jo melko hyvin. 
Lopuksi menin ensin avoa, ja siitä siirtymisen sulkuun. Tämä olikin haastavaa!

Ensi viikolla minulla on TET, joten postailulle saattaisi olla aikaa. :)

torstai 23. tammikuuta 2014

Duracell-pupu

Jupiter muistitti tosiaan duracel-pupua tänään tunnilla. Hepoilla on tietysti ollut vapaata pakkasten takia, ja kukas istuikaan ylienergisen ponin selässä kiikuteltavana kenttää ympäri. :D

Otimme ohjat tuntumalle heti alkutunnista, ja aloimme tavuttelemaan ympyröillä, tekemään väistöjä ja avotaivutusta. Jupiterin kanssa sai hakea tarpeeksi rauhallista tahtia jonkin verran. Väistöt onnistuvat jotenkuten, poni oli vain liian kiireinen. 

Kesältä

Ravissa otin jalustimet pois, koska ne lipsuivat ikävästi liian syvälle jalkaan, koska joko kenkäni pohjat, tai jalustinkumit olivat jäässä ja liukkaat. Ensimmäiset ravipätkät Jupiter kuskasi minua aivan täysin. Tein muutaman siirtymisen, ja en päästänyt poni kiikuttamaan itseäni yhtään. Heti kunnon pidätteet ja käden rentoutus, kun Jupiter alkoi karata tahdista. 

Teimme ravissa 3-4 väistöaskelta keskustaa kohtaan, ja siitä suoraan avotaivutus. Väistöissä Jupiteria sai pidättää kunnolla, ja jalalla piti olla tosi kevyt. Avotaivutukseen siirtyminen oli yllättävän vaikeaa, varsinkin kun poni halusi juosta pois avuilta. 

Tätä tehtävää teimme molempiin suuntiin, suunnat vaihdettiin takaosa käännöksillä käynnissä. Lopuksi Jupiter alkoi hieman rentoutumaan ja rauhoittumaan. Hyviäkin pätkiä tuli, vaikka välillä tuntui ihan toivottamalta. 



tiistai 21. tammikuuta 2014

Pohdintaa istunnasta

Kaikilla on varmaankin tavoitteena se täydellinen istunta. Oma istuntani kaipaisi paljon parannettavaa, helppoahan se on sanoa, mutta toteuttaminen on haastavampaa.
Itse olen huomannut, että välillä on huonompia kausia istunnan kanssa, välillä parempia. Itselleni olisi tärkeämpää saada perusistunta kuntoon, ja sitä kautta myös muu hevoseen vaikuttaminen.


Postauksen ideana on miettiä minun istuntani ongelmia, ja mahdollisia syitä. Tietenkin rakentavaa palautetta saa antaa.



Kesä 2012 näyttää tuolta. Muistelisin, että ratsastin vielä Callea, tai lopetin kesällä sen kasvaessani liian isoksi. Istunnassani näkyy jo tuo varpaiden liiallinen kääntäminen. Tämä johtuu jalan jännittämisestä joko reidestä tai polvesta. Esteistunta ei omaan silmään näytä hirveän pahalta.

En viitsi suurentaa huonolaatuisia kuvia.



Viimeinen ratsastuskerta Callella.
Syksy 2012 Laatu ei päätä huimaa, mutta kuvista näkyy paljon istunta virheitä. Kädet on alhaalla, jalka jännittyy, katse ei ole siellä missä pitäisi, paino on turhan takana.. Istuntaa korjattiin valkoissa, menin silloin siis Pollella ja aloitin taas Tupunalla käynnin. 




 Talvesta ei kuvia ole, joten kevät 2013: Tähän aikaan aloin itse kiinnittämään enemmän huomioita jalkani asentoon, ja korjattavaa löytyy.






Mitäs sille istunnalle kävikään?

 Kesä 2013 Mitä tästä voisikaan sanoa? Välillä istunta oli parempi, välillä huonompi.


 



Syksy ja talvi onkin mennyt suurimmaksi osaksi tunneilla pyörien. Ja tietysti maastoillen. Ihmeitä tuskin on tapahtunut, mutta tietynlaista kehitystä ainakin. Nykyään kannan kädet paremmin, ennen ne matkustelivat hevosen harjan seassa Jalkojen ongelmaa työstän koko ajan, vaikkei se helppoa ole.
Yhdeksi tämän vuoden tavoitteeksi voisikin asettaa tämän ongelman aktiivisen korjaamisen.

Hieman erilainen postaus, ja nyt kun minulla on taas toimiva kone käytössä, voisin kysellä postaustoiveita?

Repesin tätä vanhaa kuvaa minusta ja Picosta :D